Vlaamse langoustines moeten opnieuw hip worden
nieuwsDe Vlaamse Visveiling wil samen met ILVO en VLAM de Vlaamse langoustinevisserij nieuw leven inblazen. Momenteel haalt de Vlaamse vissersvloot per jaar slechts 200 ton van de toegelaten 1.200 ton langoustines boven. Via het project ‘Oostende Langoustine Visserij’ (OoLaVis) moeten de langoustines terug hip worden. De Vlaamse Visveiling kan rekenen op Europese steun voor dit project.
Tot de jaren tachtig waren zo’n 25 schepen actief in de langoustinevisserij, maar vanaf de jaren negentig doofde deze visserij uit omdat de vloot werd gesloopt of werd omgebouwd tot boomkor. De laatste vijftien jaar werd nog amper op kleine kreeftjes gevist. De sector wil dit nu nieuw leven inblazen omdat deze visserij zowel duurzaam als lucratief kan zijn. “We kunnen hiermee de druk verminderen op de drukbeviste soorten zoals tong”, legt Hans Pollet, directeur visserijtechniek van ILVO, uit.
Langoustines die vandaag in ons land worden verkocht, zijn vaak geïmporteerd. “Het is de bedoeling om de eigen vangst aan te zwengelen voor de binnenlandse afzet en de vershandel. Daarvoor willen we de volledige keten mobiliseren”, aldus Pollet. De sector rekent daartoe op VLAM dat een consumentenstudie zal uitvoeren en de promotie op zich zal nemen. Het project wordt ook ondersteund door chef Filip Claeys van tweesterrenrestaurant De Jonkman die recepten met langoustines uitwerkte.
Het project heeft een duurtijd van 2,5 jaar en ontvangt 232.000 euro steun. Een deel daarvan komt van het Europees Visserijfonds. Ook drie andere visserijprojecten hebben Europese steun gekregen. Het project ‘NorthSeaChefs & Vissers’ brengt chefs en vissers dichter bij elkaar om de consument bewuster te maken van de rijkdom en verscheidenheid van vissoorten in de Belgische havens. Chef-koks werken immers nog vaak met geïmporteerde vis omdat ze onvoldoende zicht hebben op het Belgische aanbod.
Vistraject, een project van de Rederscentrale, Natuurpunt en ILVO, krijgt ook steun van Europa. Hiermee wil men initiatieven die een duurzame en maatschappelijk gewaardeerde visserij bevorderen op poten zetten. Een laatste project is ‘Van boord tot bord, een blik op de hedendaagse kustvisserij’ van de vzw Promovis. Die organisatie zet in op de promotie van visserij en biedt kansen aan diverse doelgroepen om het product vis, de Nieuwpoortse visveiling en de visserijsector beter te leren kennen. Met dit project wil men via hedendaagse communicatie- en informatietechnieken nog meer mensen bereiken.
Bron: Het Laatste Nieuws/eigen verslaggeving