Verbreding Schipdonkkanaal bedreigt polderlandschap
nieuwsZondag 27 april is het feest aan de boorden van het Schipdonkkanaal, dat van het West-Vlaamse Heist-aan-Zee loopt tot in Deinze, in Oost-Vlaanderen. Het feest is bedoeld om de pracht van het landschap rondom het kanaal in de verf te zetten, want die schoonheid is bedreigd, meent actiegroep 't Groot Gedelf, dat het kanaalfeest organiseert. De Vlaamse overheid bestudeert of het Schipdonkkanaal, dat nu niet bevaren wordt, kan worden verbreed.
Zo moet het in de toekomst mogelijk worden om er met containerschepen van 4.500 ton te passeren. Die schepen moeten ten minste een deel van de meer dan één miljoen vrachtwagens van de weg halen die nu elk jaar van en naar de haven van Zeebrugge rijden. "Dat argument houdt geen steek. De verbreding is gewoon een alibi om nóg meer containers naar Zeebrugge te halen. En ondertussen wordt het unieke polderlandschap rond Damme compleet verwoest", zegt Dammenaar Guy Plasschaert.
Hij richtte vorig jaar samen met stadsgenoten Stefaan Declercq en Luc Lagauw 't Groot Gedelf op. "Als het kanaal hier daadwerkelijk verbreed wordt, wordt de typische bomenrij langs het kanaal omgehakt en zullen hier jarenlang bulldozers aan- en afrijden", zegt Declercq. "Over het hele traject van vijftig kilometer moet tonnen slib opgegraven worden. Een kleine tweehonderd huizen moeten onteigend worden. En dat terwijl er alternatieven genoeg zijn voor de verbreding".
Onder meer de estuaire vaart - binnenvaartschepen die zowel op zee als op de binnenwateren kunnen varen - is zo'n alternatief. "Maar ook het kanaal Oostende-Gent kan opgewaardeerd worden. De spoorwegverbindingen kunnen uitgebreid worden, en met de nieuwe snelweg AX en de omvorming van de N49 tot autosnelweg wordt ook de ontsluiting over de weg verbeterd", zegt Plasschaert. "Zeebrugge heeft een breder Schipdonkkanaal niet nodig, dat stond al in het strategisch plan van de haven zelf, dat opgemaakt werd in 2004".
"Experts in de waterhuishouding vertellen ons ook dat de plannen een aanslag zijn op het milieu en de landbouw in de streek. Om het nieuwe kanaal met water te vullen, moet ofwel zoet water uit de grondlagen van de omliggende gebieden worden gepompt, wat nefast is voor de landbouw, ofwel moet het met zeewater gevuld worden, waardoor de grond in de regio zal verzilten", zegt Luc Lagauw.
Het stadsbestuur van Damme heeft al zijn 'logistieke steun' toegekend aan het kanaalfeest van 27 april. De Damse burgemeester Dirk Bisschop (CD&V) wil zich nog niet uitspreken voor of tegen de verbredingsplannen. "Daarvoor staat de haalbaarheidsstudie nog niet ver genoeg". Vrijdag komt Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) bij hem langs om te overleggen over de verbredingsplannen. De minister plant ook overleg met de burgemeesters van alle andere gemeenten langs het traject van het kanaal.
Begin mei vraagt 't Groot Gedelf alvast een hoorzitting in de commissie Openbare Werken in het Vlaams Parlement. "Het zal ons de gelegenheid geven om onze visie en kritiek op het project en de aanpak ervan te uiten", zegt Declercq.(KS)
Meer informatie: 't Groot Gedelf
Bron: De Standaard</i>