Univeg wordt groter dan Chiquita
nieuwsUniveg neemt de Duitse distributieactiviteiten van Chiquita Brands International over, bekend als Atlanta, goed een omzet van 950 miljoen euro. Daardoor verwerft de Vlaamse groente- en fruitgroep 400 rijpkamers die een capaciteit hebben van 400.000 kartons bananen per week. Duitsland was voor Univeg al de grootste markt zonder dat het er eigen systemen had. Het verwerft nu een topspeler met sterke systemen en knowhow die de jongste jaren onder Chiquita onvoldoende aandacht kreeg. Univeg kan nu de distributiecentra van Atlanta gebruiken om de eigen groente- en fruitstroom op te zetten.
Met de overname doet sterke man Hein Deprez opnieuw een spraakmakende zet. Met de aankoop van het Italiaanse Bocchi halfweg 2006 nam hij een ticket op aansluiting bij de grootste concerns ter wereld zoals Dole, Del Monte, Chiquita en Fyffes. Anno 2008 overvleugelt Deprez ze in omzet bijna allemaal. Enkel Dole is nog groter, maar die groep is financieel zeer kwetsbaar omdat ze een zware schuldenlast torst.
Chiquita, het nummer twee, valt in omzet terug naar 2,4 miljard euro. Chiquita gaat nog tien jaar zijn bananen rijpen via zijn voormalige dochter Atlanta. Nu Chiquita zich meer en meer in de markt zet als merk- en marketingspecialist, is het mogelijk dat de neutrale speler Univeg op termijn de samenwerking nog kan uitbreiden.
De transformatie die Univeg de jongste jaren doorvoerde, is indrukwekkend. Begin 2004 haalde de groep nog maar 450 miljoen euro omzet. In 2006 sloot Deprez een partnerschap met CVC Capital, een van de grootste private- equityspelers in de wereld. Dat werkte als een turbo voor de groep zonder dat Deprez de controle verloor. "We investeren continu in de toegevoegde waarde voor de klanten", zegt Hein Deprez in een persbericht.(KS)
Bron: De Tijd