Transporteursfederatie vraagt afschaffing rode diesel
nieuwsGeïnspireerd door de nakende afschaffing van rode diesel in Nederland vraagt de federatie van transporteurs UPTR om rode diesel ook in België te verbieden voor landbouwvoertuigen. "Wij zijn enkel gekant tegen het gebruik van rode diesel op de openbare weg want dat is oneerlijke concurrentie", nuanceert woordvoerder Peter Vervloet. Hoe de boer met zijn tractor vol rode diesel op het veld moet geraken, is niet duidelijk.
UPTR, de belangenverdediger van de transportfirma's in België, heeft bij minister van Financiën Steven Vanackere gepleit voor de afschaffing van rode diesel. "Dit is een eenvoudige oplossing die definitief een einde zou maken aan de oneerlijke concurrentie van landbouwvoertuigen ten nadele van vele transporteurs", luidt het.
Op rode diesel heft de overheid veel minder accijnzen zodat die brandstof ook een pak minder kost. "Voor 1.000 liter rode diesel betalen landbouwers en loonwerkers 21 euro, terwijl transportfirma's al gauw 330 euro kwijt zijn voor 1.000 liter diesel voor hun vrachtwagens", verklaart UPTR. De transportfederatie wijst erop dat landbouwvoertuigen nog tal van voordelen genieten. Voor tractoren en andere landbouwvoertuigen moet er geen eurovignet of verkeersbelasting worden betaald en deze voertuigen zijn ook niet aan een periodieke technische controle onderworpen.
UPTR heeft bij minister van Financiën Steven Vanackere verdedigd dat de afschaffing van de rode diesel een einde zou stellen aan talrijke misdrijven, die ook voor de staatskas nadelig zijn. De transportsector motiveert deze nieuwe eis ook door het feit dat Nederland rode diesel vanaf 1 januari 2013 wil afschaffen. Contact met loonwerkersfederatie CUMELA leert dat rode diesel inderdaad gaat verdwijnen bij onze noorderburen. Eens definitief beslist, zullen zowel loonwerkers als boeren vanaf 2013 duurdere reguliere diesel moeten tanken.
"In se hebben wij geen probleem met het gebruik van rode diesel tijdens veldwerkzaamheden, maar landbouwvoertuigen mogen wat ons betreft niet de openbare weg op met rode diesel", verduidelijkt UPTR-woordvoerder Peter Vervloet. Over de praktische (en financiële) problemen die dit stelt voor landbouwers en loonwerkers laat de transporteursfederatie zich niet uit.
Fedagrim, de vereniging die onder meer de fabrikanten en invoerders van tractoren en landbouwmachines in België groepeert, reageert verbaasd op de vraag van transportfederatie UPTR om de rode diesel voor landbouwvoertuigen af te schaffen. De sectorfederatie vraagt om het debat genuanceerd te voeren en nodigt UPTR uit voor een gesprek om de onjuistheden over landbouwverkeer de wereld uit helpen. Fedagrim betreurt namelijk dat de transporteurs met ongenuanceerde informatie het gebruik van tractoren op de openbare weg in een slecht daglicht willen stellen.
Zo is het werkelijke verschil tussen rode en witte mazout ongeveer 60 eurocent per liter. "Dit lijkt veel", aldus Fedagrim, "maar voor de aankoop van een tractor met aanhangwagen betaal je al snel het dubbele van de prijs van een vrachtwagen." Daarnaast is ook het onderhoud duurder. Tractoren worden volgens Fedagrim niet om financiële redenen in grondverzet gebruikt, maar omwille van andere drijfveren zoals hun toegankelijkheid op moeilijk bereikbare terreinen.
Beeld: Cofabel