nieuws

Toerist zal niet om Vlaamse gastronomie heen kunnen

nieuws
Tijdens de voorstelling van hun jaarprogramma gaf het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing ruchtbaarheid aan ‘Flanders Food Faculty’. Dit recente initiatief van Vlaams minister Ben Weyts en sectorfederatie Toerisme Vlaanderen gaat de Vlaamse gastronomie in binnen- en vooral in buitenland bekender maken. Vijftien ‘captains of gastronomy’ ondertekenden het samenwerkingscharter. Zij gaan de associatie tussen lekker eten en Vlaanderen als toeristische bestemming internationaal versterken.
6 januari 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:25
Lees meer over:

Tijdens de voorstelling van hun jaarprogramma gaf het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing ruchtbaarheid aan ‘Flanders Food Faculty’. Dit recente initiatief van Vlaams minister Ben Weyts en sectorfederatie Toerisme Vlaanderen gaat de Vlaamse gastronomie in binnen- en vooral in buitenland bekender maken. Vijftien ‘captains of gastronomy’ ondertekenden het samenwerkingscharter. Zij gaan de associatie tussen lekker eten en Vlaanderen als toeristische bestemming internationaal versterken.

Nergens ter wereld is de kloof tussen sterrenrestaurants en de ‘gewone’ keuken zo klein als in Vlaanderen. En toch staat Vlaanderen nauwelijks of niet in de internationale lijstjes van culinaire topbestemmingen. Flanders Food Faculty, een netwerkorganisatie die private en publieke spelers bundelt die rond onze gastronomie werken, gaat de link tussen Vlaanderen en lekker eten internationaal meer in de verf zetten. Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts heeft er samen met 15 ‘captains of gastronomy’ – van een topchef als Peter Goossens tot de verantwoordelijken van Toerisme Vlaanderen, Horeca Vlaanderen, VLAM en Flanders Investment & Trade – zijn schouders onder gezet.

De ‘captains of gastronomy’ zullen samen met de minister beslissen welke concrete acties nodig zijn om Vlaanderen als regio te laten concurreren met culinaire bestemmingen zoals Spanje, Denemarken of Peru. Daar gaan uitvoerige gesprekken met chefs, producenten, culinaire organisaties en belangenorganisaties aan vooraf. Uit die gesprekken bleek al dat Vlaanderen nog veel te weinig opvalt tussen de vele landen die al jarenlang een doorgedreven marketingstrategie volgen om hun eetcultuur in het voetlicht te plaatsen.

De Flanders Food Faculty wil werken op drie sporen: meer, betere en slimmere promotie van onze gastronomie, stimuleren van culinaire innovatie en talenten en ons culinair vakmanschap en het toeristisch en economisch potentieel ervan ook in eigen land de erkenning geven die het verdient. Voor 40 procent van de internationale toeristen is de eetcultuur een doorslaggevende reden om al dan niet te kiezen voor een bepaalde bestemming.

Tijdens hun startvergadering spraken de ‘captains of gastronomy’ onder meer af dat er één duidelijke culinaire positioneringstekst over Vlaanderen moet komen, en ook één aanspreekpunt voor de culinaire pers, de horecasector en de organisaties die werken rond de internationale promotie van onze gastronomie. Ook is er dringend nood aan een culinair uitwisselingsprogramma dat Vlaamse chefs ervaring laat opdoen bij buitenlandse chefs en omgekeerd.

VLAM, het marketingorgaan voor de verse Vlaamse land- en tuinbouwproducten, schaart zich achter de Flanders Food Faculty. Algemeen directeur Frans De Wachter zette zijn handtekening onder het charter en verheugt zich over de opportuniteiten die het schept voor de promotie van landbouwproducten. “Een goede gastronomie vergt immers kwaliteitsvolle Vlaamse verse producten.” De bekende topchefs in Vlaanderen worden volgens De Wachter het vlaggenschip dat de hele vloot meetrekt, naar het voorbeeld van het sterrenrestaurant Noma dat de Scandinavische keuken op de kaart zette.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek