Tekort aan bemanning houdt vissersschepen aan kade
nieuwsMeestal klagen reders en vissers over hoge brandstofprijzen, te kleine vangstquota of te lage prijzen op de visveiling. "Een veel fundamenteler probleem voor de sector is dat er onvoldoende personeel is", zegt Willy Versluys. Hij is reder van vier vissersschepen en zag de voorbije jaren de vloot krimpen tot een goeie honderd vaartuigen. "Het personeel is begeerd en er wordt zelden gewerkt met vaste contracten. Daardoor is er een opzeg van 24 uur, wat betekent dat mensen snel weg kunnen. De verdiensten zijn goed, maar toch vinden we geen personeel".
"Een van mijn schepen lag een week aan de kade omdat er onvoldoende personeel was", gaat Versluys verder. "We verliezen onze beste krachten aan de commerciële bagger- of sleepvaart. Er was vroeger een systeem van individuele beroepsopleiding, ideaal voor wie in de visserij wilde en te oud was, maar dat is gestopt". Versluys wijst erop dat snel gehandeld moet worden. "Een erkenning als knelpuntberoep zoals in Nederland en Frankrijk laat toe dat ook andere nationaliteiten aangetrokken kunnen worden. Een tweede mogelijke maatregel is dat het maritieme onderwijs een brede basis geeft aan wie wil varen en pas in een laatste fase laat specialiseren tussen visserij en sleepvaart".
Bij de Rederscentrale bevestigt directeur Emiel Brouckaert de personeelsproblemen. "Elk vaartuig heeft zijn vaste bemanning maar de problemen stellen zich vooral als er extra personeel gevonden moet worden. We zien oplossingen in een extra promotie voor het vissersberoep, de onderwijshervorming die vanaf september ingaat en meer kansen voor het volwassenenonderwijs. De erkenning als knelpuntberoep lijkt me niet zinvol, want die regeling vervalt in 2009. Vanaf dan wordt wel een groter aanbod van werkkrachten uit de Europese Unie verwacht".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad</i>