Supermarkten strijden om goedkoop imago
nieuwsHet Laatste Nieuws ging op zoek naar de goedkoopste supermarkt. Bij Colruyt vond de krant de goedkoopste huismerken. Ook Delhaize slaagt er steeds meer in zijn dure imago van zich af te schudden. “Veel consumenten leven nog met het idee dat Aldi en Lidl goedkopere supermarkten zijn, maar de andere supermarkten hebben de aanval ingezet door hun eersteprijsmerken goedkoper aan te bieden”, luidt de verklaring.
Het Laatste Nieuws bezocht acht supermarkten en noteerde daar de prijs van 12 producten. Bij Aldi en Lidl is er amper keuze tussen merken. Was die er wel, dan koos de krant voor het goedkoopste merk. Bij alle andere supermarkten focusten ze op de eersteprijsmerken. De resultaten tonen vooral grote tendensen aan.
Globaal blijkt Colruyt de goedkoopste. Deze supermarkt biedt 10 van de 12 producten tegen de laagste prijs. Na Colruyt volgt Delhaize als goedkope supermarkt. De eersteprijsmerken van Match en Carrefour zijn duurder, net als de producten bij Aldi en Lidl. Delhaize opende de voorbije weken nog een agressieve prijzenaanval door onder het eersteprijsmerk 365 bordjes te hangen met daarop 'goedkoper dan bij Aldi'.
"Vroeger waren Aldi en Lidl het goedkoopst, maar nu andere supermarkten hun eersteprijsmerken goedkoper aanbieden, raakt de bestaansreden van de harddiscounters uitgehold", zegt Gino Van Ossel, professor retailmanagement aan de Vlerickschool. Van Ossel benadrukt wel dat niet alle prijzen van Aldi hoger liggen dan die van de eersteprijsmerken van de andere ketens. Voor elk Aldiproduct bestaat er ook geen equivalent in het goedkoopste huismerk van de andere supermarkten. Aldi heeft immers 800 kruidenierswaren, Colruyt heeft 400 Everydayproducten en Delhaize iets meer dan 450 producten van het merk 365.
De prijzen van de eersteprijsproducten van Colruyt en Delhaize zijn praktisch gelijk. "Mocht Delhaize Colruyt aanvallen, dan zou er een prijzenslag ontstaan die Delhaize zou verliezen. Om van zijn dure imago af te geraken, vergelijkt het zich met een zwakke vijand: Aldi. Die zal niet reageren door zijn prijzen te verlagen omdat het dat onmiddellijk zou voelen in zijn prijsmarges. Bij Colruyt ligt dat anders omdat de eersteprijsmerken slechts een klein deel vormen van de omzet", verklaart Van Ossel.
Bron: Het Laatste Nieuws