Streekidentiteit krijgt een duwtje in de Kempen
nieuwsVzw RURANT krijgt van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling 230.000 euro om van de Kempen een uitdagend merk te maken. Het merk 'Pure Kempen' zal streekgebonden producten en diensten uit 46 steden en gemeenten in de Antwerpse Kempen promoten. Ondernemers op het platteland en lokale uitbaters kunnen het merk gebruiken om hun hoeve- en streekproducten aan te bieden.
Concreet gaat RURANT, samen met Toerisme provincie Antwerpen, Unizo en vzw Kempens Landschap, allerlei initiatieven uitwerken. Zo zal de vzw producenten van lokale producten aansporen om het label 'Pure Kempen' te behalen. TPA gaat trachten om Pure Kempense toeristische trekpleisters te vormen en Unizo zal op zoek gaan naar typische streekcafés die Kempense streekproducten aanbieden en eetgelegenheden waar je de Kempen op je bord kan proeven.
Gedeputeerde Ludo Helsen is heel tevreden. "Het uitbouwen en profileren van de streekidentiteit is een belangrijke stimulans voor regionale ontwikkeling. Hierin spelen lokale lekkernijen een belangrijke rol: hoeve- en streekproducten verenigen mensen uit de streek, ze versterken de binding met de regio én bovendien vertellen ze vaak een fascinerende geschiedenis of traditie".
Bron: Belga
Beeld: RURANT