Stijgende grondstofprijzen temperen winst Duvel
nieuwsDe omzet van het merk Duvel, het paradepaardje van de brouwerij, steeg vorig jaar met ruim 5 procent. In België, Frankrijk en de Verenigde Staten blijft de populariteit van Duvel groeien, zowel in de horeca als in het thuisverbruik, stelt Duvel Moortgat. Kleinere merken, zoals La Chouffe van de in 2006 overgenomen Brasserie d'Achouffe (+36 pct), Vedett (+24 pct), Bernard (+25 pct) en Ommegang (+50 pct), zagen hun omzet procentueel aanzienlijk stijgen.
De brouwerij zegt dat ook in 2008 de duurdere grondstoffen de marges onder druk zullen houden. Duvel Moortgat, producent van speciaalbieren, is naar eigen zeggen de vijfde brouwerij in België. Ze is sinds 1999 genoteerd op Euronext Brussel. Brasserie d'Acchouffe werd voor een volledig jaar opgenomen in de resultaten en tekent voor een stijging van 6,4 procent, aldus Duvel Moortgat. Het aandeel van de buitenlandse activiteiten is ondertussen goed voor 41 procent van de omzet (35,7 miljoen euro). De omzet steeg de voorbije vijf jaar met bijna 80 procent.
Duvel Moortgat ambieert dit jaar een omzetgroei van 10 procent en een groei van de EBITDA met 8 à 10 procent. De EBITDA over 2007 bedroeg 26 miljoen euro, een stijging met 7,5 procent tegenover 2006. Ze stelt over 2007 een brutodividend voor van 0,80 euro per aandeel (tegen 0,72 euro over 2006).(MP)
Bron: Belga