nieuws

Steeds meer bedrijven herbekijken energielevering

nieuws
Bedrijven hebben steeds meer aandacht voor hun energiefactuur omdat de energiekost almaar toeneemt. Bedrijven zijn bovendien steeds meer geneigd de voorwaarden van verschillende leveranciers te vergelijken. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Het merendeel van de bedrijven in de enquête zegt een stijging van de energieprijs aan te voelen. Die stijging wordt geschat op 3 tot 5 procent.
11 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Bedrijven hebben steeds meer aandacht voor hun energiefactuur omdat de energiekost almaar toeneemt. Bedrijven zijn bovendien steeds meer geneigd de voorwaarden van verschillende leveranciers te vergelijken. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Het merendeel van de bedrijven in de enquête zegt een stijging van de energieprijs aan te voelen. Die stijging wordt geschat op 3 tot 5 procent.

Zowel voor elektriciteit als voor aardgas zijn er steeds meer bedrijven die aangeven aan het einde van hun contract een nieuwe leverancier te overwegen. Ook bedrijven die, vijf jaar na de vrijmaking, nog geen contract ondertekenden, overwegen steeds vaker om binnen de zes maanden een contract te ondertekenen. Dertig procent van de elektriciteitsafnemers werd in twaalf maanden voor de enquête echter niet gecontacteerd door een energieleverancier om een contract af te sluiten. Voor aardgas was dit zelfs het geval voor bijna de helft van de bedrijven. Het lijkt er dus op dat de concurrentie, vooral op de aardgasmarkt, nog steeds onvoldoende speelt, meent de VREG.

Bedrijven die van leverancier veranderen, doen dat vaak omwille van de betrouwbaarheid en de dienstverlening. Ook flexibele betalingsmogelijkheiden en het gebruik van stroom uit hernieuwbare energiebronnen zijn belangrijke motivaties. Bedrijven zijn over het algemeen tevreden over de leverancier waarmee ze een contract hebben afgesloten, vooral op vlak van facturering en informatieverlening. Punten die beter kunnen, zijn vooral de bereikbaarheid en de adviserende rol van leveranciers.

Om bedrijven te helpen bij hun keuzes op vlak van energie, wil de VREG bedrijven meer gaan informeren. "Meestal gaan bedrijven zelf niet op zoek naar informatie over energie en zijn ze niet geïnteresseerd in ontwikkelingen op de energiemarkt", zegt VREG. De regulator wil daar iets aan veranderen. De website van de VREG zal verder uitgebreid worden en sinds begin dit jaar kunnen bedrijven inschrijven op een gerichte nieuwsbrief.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek