Status quo voor omzet Belgische Fruitveiling in 2011
nieuwsDe Belgische Fruitveiling verhandelde in 2011 vier procent meer appels en één procent minder peren. De omzet uit appels steeg met 19 procent, maar de totale perenomzet daalde met 12 procent. Daardoor komt de totale omzet met 138 miljoen euro in 2011 ongeveer op hetzelfde niveau uit als het jaar voordien. De fruittelers van BFV voerden meer aardbeien, kersen en krieken aan.
De Belgische Fruitveiling blikt in BFVision terug op het boekjaar 2011. Dat werd afgesloten met een omzet van 138 miljoen euro en een winst van 62.000 euro. "De quasi constante omzet is enkel te danken aan de omzetstijging van 20 procent die we kenden tijdens de eerste jaarhelft", vertelt veilingdirecteur Filip Lowette in het veilingtijdschrift BFVision. "Vanaf 15 augustus tot het jaareinde kenden we namelijk een even grote omzetdaling."
In 2011 werd 104.095 ton appels (+4%) door BFV verhandeld en 103.983 ton peren (-1%). De aanvoer van aardbeien steeg met zes procent tot 4.282 ton, maar de omzet kende door de desastreuze prijzen een daling van 12 procent in vergelijking met het voorgaande boekjaar. De productie van kersen en krieken steeg van 3.289 ton naar 3.593 ton. Het omzetcijfer verbetert zelfs met 34 procent. De aanvoer van groenten daalde verder tot 3.032 ton, wat een omzet van 968.000 euro opleverde.
Met het verdwijnen van de hoogstamteelt en de doorbraak van de laagstam kersenteelt is de aanvoer van kersen op de veiling tussen 2002 en 2011 spectaculair toegenomen. Waar het in 2002 nog om ruim 400 ton kersen ging, steeg dit in 2011 naar circa 1.700 ton kersen. BFV verwacht dat de kersenproductie de komende jaren nog zal uitbreiden.
Daarom worden nieuwe afzetmarkten gezocht en mikt de veiling ook op een verdere professionalisering van teelt en afzet. Irrigatie en plastiekoverkapping van de teelt kunnen daartoe bijdragen. Bovendien overweegt BFV de aankoop van een hypermoderne, elektronische kersensorteermachine.
Grootste investeringen in 2011 waren de aanschaf van kisten, paletten en paloksen ter waarde van 6,7 miljoen euro en een nieuw koelcomplex in de vestiging te Vrasene. Naast Vrasene en de hoofdzetel te Sint-Truiden opereert BFV ook vanuit vestigingen in Glabbeek, Zoutleew en Hannuit.
Om het duurzaamheidskeurmerk 'Responsibly Fresh' te mogen hanteren voor de commercialisering van groenten en fruit, investeerde BFV in een duurzaamheidscharter. Eén van de eerste acties van het charter is een sensibiliseringscampagne binnen de veiling. De medewerkers kunnen niet naast de 'BFV Green Tips' kijken die krachtige boodschappen uitzenden omtrent de basisprincipes van duurzaam ondernemen.
Door te besparen op papier en energie, transport van lege kartonnen dozen te vermijden en contacten te leggen met biogasproducenten die het restafval kunnen benutten, tracht BFV haar activiteiten waar mogelijk te verduurzamen.
Meer info: BFVision
Bron: BFVision