Slechts 3 procent van Belgen drinkt geregeld lokale wijn

Hoewel de Belgen zeggen open te staan voor Belgische wijn, drinkt slechts drie procent van hen geregeld wijn van eigen bodem. Het economisch model van de Belgische wijnbouw wordt gezien als een drempel om de wijn te kopen. Dat blijkt uit een marktanalyse die vzw Belgische Wijnbouwers en VLAM lieten uitvoeren naar het aankoopgedrag en de voorkeuren van de Belgische wijnliefhebber.

15 november 2022  – Laatste update 15 november 2022 18:55
Lees meer over:
Belgische wijn_wijndomein dappersveld

Er is steeds meer aandacht voor lokaal geproduceerde wijn, maar toch koopt de Belgische consument die niet vaak. Om te onderzoeken op welke manier de Belgische wijndomeinen hun lokale wijn nadrukkelijker op de kaart kunnen zetten en de kennis erover te vergroten, voerde iVox een grondige marktanalyse uit via een online bevraging bij 1.000 Belgen in september 2022.

Daaruit blijkt dat 57 procent van de Belgen al eens een glas Belgische wijn heeft geproefd, maar dat slechts drie procent geregeld Belgische wijn drinkt. Toch heeft een kwart van de bevolking al eens een Belgisch wijndomein bezocht. Een belangrijke conclusie die het onderzoek trekt, is dat onbekend onbemind is. Driekwart van de Belgen geeft aan dat zijn kennis over Belgische wijnen summier is. Ongeveer 43 procent van alle Belgen heeft nog nooit een glas Belgische wijn gedronken.

Toch verwachten de onderzoekers dat daar verandering in zal komen. 81 procent van de wijndrinkers geeft aan in de toekomst (nog) Belgische wijn te willen drinken. Het segment met de hoogste intentie om meer aandacht te besteden aan inlandse wijnen zijn de gemiddelde wijndrinkers, de 35- tot 54-jarigen en de hogere sociale groep.

Het economisch model van de Belgische wijnbouw wordt gezien als een drempel om Belgische wijn te kopen. “Bijna de helft van de wijndrinkende respondenten geeft aan dat men een fles wijn van 10 euro duur vindt, terwijl Belgische wijnen die prijskaap vaak overschrijden. Een andere belangrijke factor is dat bijna 60 procent van de consumenten wijn koopt in de supermarkt, waar het aanbod aan Belgische wijnen bijzonder beperkt is”, zo concluderen de onderzoekers.

Vzw Belgische wijnbouwers noemt de resultaten van de studie “bijzonder bemoedigend”. “De consument staat duidelijk heel positief tegenover Belgische wijn. Anderzijds blijkt uit dit onderzoek dat we als sector nog heel wat werk voor de boeg hebben om de consument te informeren over onze wijn en hem of haar te helpen om de weg naar verkooppunten te vinden”, aldus voorzitter Lodewijk Waes.

De vzw telt vandaag ongeveer 140 leden, de meesten onder hen zijn actieve wijnbouwers. De organisatie zet zich in om de kwaliteit van de Belgische wijn te verbeteren en de professionalisering van wijnbouw in België te stimuleren. Daarnaast wil vzw Belgische wijnbouwers ook de bekendheid van de haar wijnen bij de consument in binnen- en buitenland vergroten door middel van promotie-evenementen en opleidingen. “We brengen ook wijnbouwers met vragen of noden bij elkaar, onderhandelen over groepsaankopen of we trachten wetgevende en administratieve zaken te verduidelijken en te vereenvoudigen”, legt de voorzitter uit.

5 types wijnconsumenten

Uit het onderzoek van iVox komen vijf types wijnconsumenten naar voor:

Gepassioneerde Wijnkenners (25% van de consumenten) drinken zeer regelmatig wijn en hebben eerder een voorkeur voor complexe, krachtige, kruidige wijnen met flink wat alcohol. Ze duiken graag in wijnliteratuur en zoeken op café of restaurant op de wijnkaart naar wijnen die passen bij hun maaltijd en bij hun persoonlijkheid. Ze vinden het leuk om nieuwe wijnen te ontdekken. Dit zijn eerder mannen uit de hogere sociale groepen.

Prijsbewuste Wijnliefhebbers (18%) beschouwen zichzelf minder als wijnkenner, maar ze drinken wel graag regelmatig een glaasje wijn. Ze gaan daarvoor actief op zoek naar de beste wijnaanbiedingen, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding centraal staat. Tien euro voor een fles wijn vinden ze duur. Deze groep vinden we eerder terug in Vlaanderen en bij 55-plussers.

Imagozoekende Gelegenheidsdrinkers (22%) drinken vooral wijn bij specialere gelegenheden zoals bij etentjes en feestjes en dus minder op een gewone dag thuis. Ze drinken minder vaak wijn dan de twee vorige groepen. Als ze wijn kopen, dan doen ze dit in verhouding eerder in andere kanalen dan de supermarkt en op restaurant kiezen ze eerder voor de wijnkaart dan voor de huiswijn. Ze kiezen meestal niet steeds opnieuw voor dezelfde wijnen en vinden het belangrijk dat de gekozen wijn past bij hun persoonlijkheid. Ze hebben wel slechts een gemiddelde wijnkennis, waardoor de wijnkeuze voor hen eerder een opgave is. Deze personen komen eerder uit Wallonië en hebben vaker een middelbaar diploma.

Drinkende wijnleken (16%) drinken enkel wijn bij speciale gelegenheden en geven eerder de voorkeur aan eenvoudige, lichte, zoetere, fruitige wijnen met weinig alcohol. Als ze wijn kopen, dan doen ze dit meestal in de supermarkt, maar door hun beperkte wijnkennis vinden ze dit wel eerder een opgave. Ze kiezen in de winkel dan ook doorgaans voor dezelfde gekende wijn, en op café of restaurant voor de huiswijn. Dit zijn in verhouding eerder vrouwen.

Wijnonthouders (19%) drinken zelden tot nooit wijn. In deze groep vinden we eerder Nederlandstaligen, 18- tot 54-jarigen, alleenwonenden zonder kinderen en personen met een middelbaar diploma en uit de lagere sociale groepen terug.

Belgische wijnproductie laagste in 4 jaar, maar sector blijft groeien
Uitgelicht
De Belgische wijnbouw heeft er geen boerenjaar opzitten. De productie nam in 2021 met meer dan een kwart af ten gevolge van de slechte weersomstandigheden. Desondanks stijgt z...
13 mei 2022 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek