nieuws

'Slechte' Hoegaarden wint goud op World Beer Cup

nieuws
Het Hoegaardse witbier heeft een gouden medaille weggekaapt op de World Beer Cup 2008 in het Amerikaanse Colorado. Opmerkelijk, aangezien de bekroonde inzending uit de brouwerij van Jupille kwam, waar InBev volgens sommigen alleen maar 'slechte' Hoegaarden heeft gebrouwen. De tweejaarlijkse World Beer Cup staat bij bierkenners zowat gelijk met het wereldkampioenschap van de brouwers. Ons land kaapte niet minder dan 11 medailles weg in tien verschillende categorieën.
22 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Het Hoegaardse witbier heeft een gouden medaille weggekaapt op de World Beer Cup 2008 in het Amerikaanse Colorado. Opmerkelijk, aangezien de bekroonde inzending uit de brouwerij van Jupille kwam, waar InBev volgens sommigen alleen maar 'slechte' Hoegaarden heeft gebrouwen. De tweejaarlijkse World Beer Cup staat bij bierkenners zowat gelijk met het wereldkampioenschap van de brouwers. Tijdens een blindproeverij beoordeelde een 54-koppige jury zo maar eventjes 2.900 biersoorten van 645 brouwerijen uit de hele wereld.

Ons land kaapte niet minder dan 11 medailles weg in tien verschillende categorieën. Opvallend is alvast dat de Hoegaarden uit Jupille uit 35 inzendingen als beste witbier naar voren kwam. Uitgerekend vorige zondag werd de productie van het witbier in Hoegaarden hervat, nadat InBev het een jaar eerder onder luid protest naar het Waalse Jupille had overgeheveld. Volgens de vakbonden was die terugkeer ingegeven door kwaliteitsproblemen, iets wat de directie van InBev systematisch is blijven ontkennen.

Ook voor Brugse Zot Blond van Brouwerij De Ryck, Geuze Boon van Boon Brouwerij en Affligem Tripple van Affligem Brouwerij was goud weggelegd. Andere bieren zoals Westmalle Trappist Tripel van Westmalle Trappist Brouwerij en Mont-Saint Aubert van Brasserie De Brunehaut moesten het stellen met respectievelijk brons en zilver.

De World Beer Cup werd in 1996 ingevoerd door de American Associations of Brewers ter promotie van zowel de tradities als de innovaties binnen de sector. Het is eveneens een platform om de consument bewust te maken van de verschillende biersoorten en smaken.(KS)

Bron: Het Belang van Limburg/Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek