REO Veiling Roeselare heeft puik 2015 achter de rug

nieuws
De REO Veiling in Roeselare heeft er met een omzet van 165 miljoen euro het op een na beste jaar ooit opzitten. De veiling doet daarmee ruim een vijfde beter dan 2014 want toen kreeg het belangrijkste product, prei, een flinke dreun te verwerken. De goede resultaten van vorig jaar zijn voor een groot stuk te danken aan de gunstige weersomstandigheden, aldus algemeen directeur Paul Demyttenaere. In 2016 wil de REO Veiling verder inzetten op buitenlandse markten zoals Noord-Italië, Noord-Spanje en Frankrijk.
4 januari 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:33
Lees meer over:

De REO Veiling in Roeselare heeft er met een omzet van 165 miljoen euro het op een na beste jaar ooit opzitten. De veiling doet daarmee ruim een vijfde beter dan 2014 want toen kreeg het belangrijkste product, prei, een flinke dreun te verwerken. De goede resultaten van vorig jaar zijn voor een groot stuk te danken aan de gunstige weersomstandigheden, aldus algemeen directeur Paul Demyttenaere. In 2016 wil de REO Veiling verder inzetten op buitenlandse markten zoals Noord-Italië, Noord-Spanje en Frankrijk.

Na een minder jaar in 2014 boekte de REO Veiling in 2015 opnieuw stevige cijfers, en dat is volgens algemeen directeur Paul Demyttenaere vooral te danken aan het weer. "In het voorjaar konden we profiteren van de koude en het sneeuwweer in Noord-Nederland en Duitsland, terwijl de winter aan ons is voorbij gegaan”, zo klinkt de analyse. “De zomer liet zich dan weer kenmerken door droogte, waardoor er wat schaarste was, wat de prijs stuwt. De jongste weken zijn weliswaar lamentabel. Niemand vindt met dit warme weer de weg naar de wintergroenten. Er is nood een periode van koud weer. Mag ik een oproep doen om wintergroenten te eten?”

Prei eist na een snertjaar opnieuw zijn plaats op als leider met een verkocht volume van 63 miljoen kilo. "Dat komt vooral omdat we meer dan ooit inzetten op kwaliteit. Maar ook nieuwe markten, zoals Italië, Spanje en Frankrijk hebben duidelijk gewerkt. In het zog van prei en tomaten worden ook spruiten en witloof aangeboden op de Spaanse markt", aldus Demyttenaere. Daarmee vult de REO Veiling het geslagen gat door de Russische boycot opnieuw op. "De boycot liet ons toe om ons terug te richten op deze dichtere markten."

Ook de vruchtgroenten vertolkten een hoofdrol in het uitstekende 2015. Van tomaten, courgettes en komkommers ging er elk ruim 30 miljoen kilo de deur uit. “Met onze Tomabel-tomaat Coeur de Boeuf zetten we zelfs voet aan grond in Italië, toch het walhalla van de tomaat”, klinkt het enthousiast. “In Frankrijk was er een exportgroei van 35 tot 40 procent. De vruchtgroenten nemen meer en meer de plaats in van bladgroenten. Qua komkommers bijvoorbeeld zijn we de nummer één in Vlaanderen.”

Aardbeien staan op drie, met een volume- en omzetgroei van 12 procent tot 5 miljoen kilo, een record voor de veiling. Glassla doet het opvallend minder met een volume van 46 miljoen kroppen, wat 13 procent lager is dan in 2014. De veiling bekijkt hoe ze serresla volgend jaar anders in de markt kan zetten. Kolen besluiten de top vijf. "Ook hier zien we nog potentieel qua bestemmingen", aldus Demyttenaere.

In 2015 zette de veiling ook sterk in op nieuwe verpakkingen, omdat er in het verleden vaak misbruik werd gemaakt. Oude verpakkingen werden dan gevuld met andere groenten. Dat was onder meer het geval in Spanje. De nieuwe verpakkingen werken en zorgen mee voor de goede cijfers, maar ook voor het goede imago van de kwaliteitsmerken. “Het inzetten vanaf 1 december van een fulltime medewerker binnen LAVA die misbruik van het Flandria-label en van verpakkingen moet opsporen, komt niet te vroeg”, aldus voorzitter Rita Demaré.

In 2016 wil de REO Veiling verder inzetten op buitenlandse markten zoals Noord-Italië, Noord-Spanje en Frankrijk. "Er is zelfs gekeken om een corridor op te bouwen naar Noord-Italië. Dat gaat moeizaam, maar we krijgen toch onze voet binnen", vertelt Demyttenaere. "Zelfde verhaal in Noord-Spanje. Dat zijn toch twee regio's met een sterke culinaire traditie. Kwaliteit en ons merkenbeleid leveren zeker vruchten af."

Binnenshuis wordt de kaart van de vruchtgroenten en aardbeien verder getrokken. Zo zijn er vijf nieuwe frigo's aangekocht voor aardbeiplanten. Eerstdaags gaat ook een nieuwe loods open, en als alles volgens plan verloopt, komt er bovenop een unieke dakserre. "Dat is belangrijk voor de ondersteuning van de producten en ons onderzoek. We kunnen hiermee onze vruchtgroenten nog sterker in de kijker zetten", besluit Demyttenaere.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: Tim Van De Velde

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek