Poolse boeren steunen Oekraïense handelsblokkade

De import van goedkoop Oekraïens graan zet kwaad bloed bij de Poolse boeren. Zij hebben zich daarom aangesloten bij het protest van transportbedrijven en hebben de grensovergang van Medyka met buurland Oekraïne geblokkeerd. Dat meldt het Poolse persagentschap PAP. Door de blokkade, die meer dan twee weken geleden begon, staan ongeveer 20.000 vrachtwagens in de twee landen voor de grens aan de kant.

24 november 2023  – Laatst bijgewerkt om 24 november 2023 14:38 Ruben De Keyzer
Lees meer over:
vlag oekraïne

Alle grote grensovergangen tussen Polen en Oekraïne zijn nu grotendeels gesloten voor vrachtvervoer. Poolse truckers blokkeren al sinds 6 november verschillende grensovergangen. Aanvankelijk waren het er vier, met de hulp van de boeren zijn dat er nu al acht. “We zijn aan ons lot overgelaten”, zegt actievoerder Jacek Sokol aan Reuters.

Poolse vrachtwagenchauffeurs protesteren tegen de goedkope concurrentie uit Oekraïne. Dat is voor velen de oorzaak van de malaise in hun bedrijven. Voor de Russische inval exporteerde Oekraïne een groot deel van zijn goederen over zee. Sinds de oorlog gebeurt steeds meer export van het land over de weg. De Europese Unie schrapte daarom de vereiste vergunningen voor Oekraïens goederenverkeer. De demonstranten eisen dat die vergunningen opnieuw worden ingevoerd.

Twee doden

Landbouwer Roman Kondrow zegt dat de blokkade aanvankelijk enkel overdag plaatsvindt, maar vanaf maandag zal het protest dag en nacht aanhouden. Slechts twee trucks per uur mogen nog passeren, met een uitzondering voor auto’s, bussen, wapens en humanitaire hulp. De actievoerders hebben zich voorgenomen om al zeker tot 3 januari de grensovergangen te blokkeren. De European Business Association in Oekraïne stelt dat er al verliezen zijn geleden voor 305 Oekraïense grivna of een kleine acht miljoen euro.

Maar de kost is niet louter economisch. Twee Oekraïnse vrachtwagenchauffeurs zijn overleden, na dagenlang stil te staan in de bijtende vrieskou. De Oekraïense truckersvakbond vraagt een snelle oplossing. De onderhandelingen lijken echter niet zo soepel te lopen. “Eerlijk? Hoe meer we onderhandelen, hoe kleiner onze hoop”, zegt Leonid Kostiuchenko, voorzitter van de grootste Oekraïnse truckersorganisatie. “Ik heb de leider van de actievoerders gesproken, en hij zei dat hij bereid was om ons nieuwjaar te laten vieren in de file. Ik zie er de humor niet van in.”

Hoe meer we onderhandelen, hoe kleiner onze hoop

Leonid Kostiuchenko - Voorzitter Oekraïnse truckersorganisatie

Benzineprijzen stijgen

Volgens de Poolse politie staan 750 vrachtwagens in een rij van 18 kilometer lang voor de grensovergang van Dorohusk. Aangezien veel vrachtwagenchauffeurs uitweken naar de grensovergang van Medyka, veroorzaakte de blokkade van de landbouwers daar een file van 34 kilometer. Door de precaire situatie boden de Oekraïense autoriteiten in Kiev hulp om gestrande chauffeurs te evacueren.

Ook de gewone Oekraïner lijdt onder het protest. De benzineprijzen zijn er door de aanhoudende blokkades al met 30 procent gestegen. De Oekraïense minister Taras Kachka veroordeelt de blokkade en verklaart dat vrachtwagenchauffeurs nu al dagen moeten overleven in de vrieskou en onhygiënische toestanden. "Eerst en vooral willen we de blokkade opheffen. Daarna zullen we wel praten over de eisen van de actievoerders", zegt Kachka. "Dit zijn zaken die we moeten bespreken aan de onderhandelingstafel. In Brussel, Warschau of Kiev. Maar niet op de openbare weg in putje winter. Dit bedreigt niet alleen onze economie, maar ook de gezondheid en de levens van de vele chauffeurs die nu geen kant meer uit kunnen."

België draagt opnieuw bij aan 'Grain from Ukraine'

België draagt opnieuw tien miljoen euro bij aan 'Grain from Ukraine'. Dat programma kwam tot stand op initiatief van president Volodimir Zelenski en moet helpen Oekraïens graan weer tot in landen met een precaire voedselsituatie te krijgen.

Oekraïne was een van de grootste exporteurs van landbouwproducten ter wereld. De Russische oorlog heeft echter een dramatisch effect op de productie en uitvoer van graan uit het Oost-Europese land. De productie daalde dit en vorig jaar met een derde, terwijl de export volledig tot stilstand kwam.

Volgens minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez (Vooruit) zijn de gevolgen daarvan tot ver buiten Europa voelbaar. "Voedselonzekerheid is de dagelijkse realiteit van bijna 2,4 miljard mensen in de wereld. 333 miljoen mensen weten niet wanneer ze hun volgende maaltijd zullen kunnen nuttigen en lijden chronische honger", legt ze uit.

Met de bijdrage aan 'Grain from Ukraine' helpt België mee Oekraïens graan tot in landen als Ethiopië, Soedan en Somalië te krijgen, waar hongersnoden nu een reële dreiging zijn. Het Wereldvoedselprogramma (WFP) staat in voor de coördinatie van het initiatief. Tussen de lancering van het programma eind 2022 - toen België ook al tien miljoen euro bijdroeg - en juni 2023 vonden zes leveringen plaats van in totaal 170.000 ton Oekraïens graan in Somalië, Ethiopië, Kenia en Jemen.

Stap richting verzoening tussen Oekraïne en buurlanden
Uitgelicht
Oekraïne heeft zijn klacht tegen Polen, Hongarije en Slovakije bij de Wereldhandelsorganisatie (WHO) on-hold gezet. Daarnaast zullen graanproducten uit Oekraïne ook sneller vi...
5 oktober 2023 Lees meer

Bron: Belga / Reuters

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek