Paul Bulcke start met goed gevulde oorlogskas
nieuwsNestlé, bekend van merken als Nescafé en KitKat, legde enige tijd geleden vast dat het jaarlijks maximaal 1,3 miljard euro wilde uitgeven aan overnames. Dat plafond lijkt nauwelijks houdbaar gezien de overeenkomst rond Alcon voor alles samen 25 miljard euro. Volgens Nestlé-woordvoerder François-Xavier Perroud is dat ook geen must. "Als we geloven dat een overname strategisch nodig is, dan zullen we niet aarzelen", verklaarde hij. "Als het gaat om een bedrijf dat aanzienlijk meer kost dan we normaal per jaar uitgeven aan acquisities, dan is dat zo. We hebben in elk geval de financiële middelen. Het belangrijkste is dat het bedrijf past in onze strategie".
Nestlé focust sinds enige jaren op wellness, gezonde voeding en functionele voeding. Analisten speculeerden al geregeld dat de groep haar belangen in Alcon en in de Franse cosmeticagigant L'Oréal te gelde zou maken om zich verder te versterken in die veelbelovende segmenten. Peter Brabeck-Letmathe, de vorige gedelegeerd bestuurder en voorzitter, heeft die geruchten nooit helemaal ontkracht. Over Alcon zei hij onlangs nog dat het bedrijf Nestlé eigenlijk niet nodig had en vice versa.
De aankondiging van de Alcon-deal pookte alvast de speculatie over Nestlé en L'Oréal weer op. Sommige analisten gokken dat de Zwitserse groep op termijn ook haar L'Oréal-belang zal verzilveren. Anderen suggereren dat Nestlé de middelen van de Alcon-deal zal gebruiken om zijn positie in L'Oréal net uit te bouwen of zelfs een volledige overname te doen. Nestlé bezit 28,9 procent van de Franse cosmeticareus.(KS)
Bron: De Tijd</i>