Op één na grootste economische missie ooit trekt naar Japan

Prinses Astrid is vrijdag vertrokken op economische missie naar Japan. Het gaat om de op één na grootste Belgische economische missie ooit, zo bevestigt Buitenlandse Zaken. Er reizen 575 deelnemers mee af, waaronder ook 30 landbouw- en voedingsbedrijven. “Belgische voeding en frisdranken zijn ‘big in Japan’, klinkt het bij Fevia, de federatie van de voedingsindustrie.

2 december 2022  – Laatst bijgewerkt om 2 december 2022 15:43
Lees meer over:
japan-1250

Het programma loopt van 5 tot 9 december en start in Tokio. Daarnaast staan er nog bezoeken gepland aan Nagoya, Osaka en Kyoto.

Prinses Astrid zal vergezeld worden door een ministeriële delegatie met federaal minister van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel Hadja Lahbib (MR), Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) en Brussels staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pascal Smet (Vooruit). Federaal staatssecretaris Mathieu Michel (MR) zal eveneens deelnemen aan activiteiten rond digitalisering. Voor Wallonië gaat er uiteindelijk geen enkele minister mee: Willy Borsus (MR) blijft in het land voor een begrotingsconclaaf.

Na de economische missies naar het Verenigd Koninkrijk in mei en de Verenigde Staten in juni, staat nu het land van de Rijzende Zon op het programma. De bedoeling is om de economische en culturele banden te versterken, met ook de ondertekening van nieuwe contracten en partnerships.

Japan is de derde grootste economie ter wereld, na de VS en China. De kracht van het land komt vooral tot uiting in zijn cultuur en technologische ontwikkeling. Het investeringsbeleid en dynamisme spreekt heel wat investeerders aan. Nintendo, Sony, Toyota, Honda, Mitsubishi, Nissan, Panasonic, Canon, Nikon, Uniqlo... zijn bekend bij het grote publiek en veroverden op enkele decennia de hele wereld.

De nauwe economische banden tussen België en Japan gaan terug tot in 1866, met de ondertekening van het eerste bilaterale Verdrag voor Vriendschap, Handel en Zeevaart. Sindsdien heeft Japan zich steevast ontwikkeld tot een belangrijke investeerder in ons land met 237 Japanse bedrijven die vandaag actief zijn in België. Omgekeerd zijn een 80-tal Belgische ondernemingen gevestigd op de Japanse markt, met een duidelijke focus op R&D en innovatieve technologie. België en Japan vormen belangrijke handelspartners. België is binnen de EU de derde importeur vanuit Japan (9,3 miljard euro in 2021) en tweede wat betreft export (7,6 miljard euro in 2021), mede dankzij de uitvoer van COVID-vaccins.

In een geopolitieke context die onmiskenbaar wordt gedomineerd door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis die daaruit voortvloeit, zal de missie zich voornamelijk richten op de ontwikkeling van hernieuwbare energie, decarbonisatie en mobiliteit. Belgen en Japanners gaan in gesprek over offshore windenergie, ecologische bouw en de energietransitie van de maritieme sector. Een sector waarin beide landen expertise delen via partnerships zoals die tussen de havens van Antwerpen en Nagoya. Dit laatste is ook één van de belangrijkste centra voor de export van voertuigen.

Bier, chocolade en frieten

Japan was lang de tweede grootste exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie, na de VS. In 2015 stak groeiland China echter Japan voorbij en sindsdien liep het verschil steeds verder uit. Het “EU-Japan Economic Partnership Agreement”, dat in 2019 in werking trad, gaf de export opnieuw een duwtje in de rug. In 2021 was Japan als exportmarkt goed voor een omzet van 204 miljoen euro.

Een grotere toegang voor voeding en dranken op de Japanse markt aan betere voorwaarden was voor Europa dé topprioriteit in dit handelsakkoord. Een groot aantal invoertarieven viel meteen weg, een aantal andere worden de komende jaren gradueel afgebouwd. Zo zullen ook Belgische voedingsbedrijven de meeste van hun producten tegen 2035 tariefvrij kunnen exporteren naar Japan.

“Onze voedingsbedrijven moeten dit akkoord slim benutten, want we zien de voorbije jaren een zekere maar bescheiden groei van onze export naar Japan, met gemiddeld 6 procent per jaar,” zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “’Belgisch’ staat in Japan synoniem aan kwaliteit en betrouwbaarheid, twee prioriteiten voor de Japanse consument. Ze kennen er twee traditionele cadeaumaanden: de ‘ochugen’ in de zomer en de ‘oseibo’ op het einde van het jaar. Onze Belgische bieren, chocolades en koekjes zijn er gevestigde waarden en worden dan vaak aan zakenrelaties, vrienden en familie cadeau gegeven. Ook Belgische frietjes zijn populair in Japan en tonen er net als diepvriesgroenten mooie groeicijfers.”

De landbouw- en voedingsbedrijven vormen de grootste subdelegatie van de missie. Heel wat brouwers en producenten van zoetwaren en frietjes vinden al jaren de weg naar Japan. Andere voedingsbedrijven grijpen de missie aan om de markt te verkennen.

Belgian Beer Weekend

Tijdens de missie staat ook het populaire Belgian Beer Weekend in Tokyo op het programma. De Belgische biercultuur werd in 2016 uitgeroepen tot UNESCO cultureel erfgoed en kan rekenen op veel interesse bij de Japanners. De deelnemers zullen er, naast het bier, kunnen proeven van Belgische zoetwaren, varkensvlees, spruitjes en witloof aan de pop-up eetstanden van Fevia en VLAM. Prinses Astrid, die het event zal inhuldigen, zal er bovendien de onderscheiding krijgen als Ere-Grootmeester van het Ridderschap van de Roerstok der Brouwers.

Verder zal de delegatie ook nog een fototentoonstelling bezoeken gewijd aan het werk van Jean-Michel Folon. Met betrekking tot het Manga-universum wordt een prijs uitgereikt aan de makers van een videogame. Tot slot staan er ook nog een aantal officiële ontmoetingen op het programma, met de Japanse premier Fumio Kishida en met de ministers van Buitenlandse Zaken en Economie.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek