nieuws

Nieuwe Fedis-voorzitter heeft boodschap voor vakbond

nieuws
"Het is een illusie te denken dat de distributie zal blijven zoals ze nu is. De consument vraagt langere openingstijden", zegt Jean de Leu de Cecil. Hij wordt vandaag voor drie jaar voorzitter van de distributiefederatie Fedis. De Leu geeft toe dat het na enkele mooie jaren momenteel wat moeilijker loopt in de sector. "We moeten erover waken dat het debat over de prijzen juist gevoerd wordt. Dat sommige politici en vakbonden de distributie verwijten dat we profiteren van de prijsstijgingen om onze winsten te verbeteren, is onterecht".
6 mei 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
"Het is een illusie te denken dat de distributie zal blijven zoals ze nu is. De consument vraagt langere openingstijden. We moeten zorgen dat daar een kader voor is. De vakbonden moeten mee stappen in dat debat. Niet spreken is de slechtste oplossing", zegt Jean de Leu de Cecil. Hij wordt woensdag voor drie jaar voorzitter van de Belgische distributiefederatie Fedis.

Het voorzitterschap van Jean de Leu de Cecil start onder een slecht gesternte. In de polemiek over de dalende koopkracht werd de distributiesector de jongste maanden vaak verweten de prijzen te veel te verhogen. En de discussie met de vakbonden over de 2 meisluitingen is nauwelijks bekoeld. Toch weigert de Leu pessimistisch te zijn. "We hebben enkele mooie jaren achter de rug. Dat mogen we niet vergeten".

De Leu geeft toe dat het nu allemaal wat moeilijker gaat. "We moeten erover waken dat het debat over de prijzen juist gevoerd wordt. Er is inderdaad een probleem, maar de oorzaken daarvan liggen niet in België. De prijzen van basisproducten worden bepaald op de internationale markt. Dat sommige politici en vakbonden de distributie verwijten dat we profiteren van de prijsstijgingen om onze winsten te verbeteren, is onterecht. De harde concurrentie in de Belgische distributie is net de garantie dat de consument niet teveel betaalt", luidt het.

De nieuwe voorzitter van Fedis herinnert er ook aan dat we uit een periode komen dat het belang van voeding in het huishoudbudget alleen maar gedaald is. "En dat is te danken aan de supermarkten. Dat er nu een stijging is, is vervelend, maar we moeten onze job blijven doen. Men mag niet vergeten dat andere producten zoals multimedia tegelijkertijd goedkoper worden".

De Leu maakt er zaak van het imago van de sector te vrijwaren. Daarmee treedt hij in de voetsporen van zijn voorganger, voormalig Delhaize-topman Arthur Goethals. Ook het pleidooi van Goethals om winkels vroeger te laten openen neemt de Leu over. Opmerkelijk, want zijn werkgever Colruyt is geen voorstander van langere openingstijden, in tegenstelling tot Delhaize. "Maar Goethals heeft op lange termijn gelijk. Ik zou liegen als ik zeg dat ik daar niet mee akkoord ben. Het is een illusie te denken dat de distributie zal blijven zoals ze nu is".

Er is volgens de Leu een duidelijke vraag van de consument om meer op zondag, vroeger 's morgens en later 's avonds te kunnen winkelen. "De sector moet zich daaraan aanpassen, met respect voor de werknemers. Daarom is het absoluut nodig dat we via overleg een kader kunnen vastleggen dat ruimte laat voor langere openingstijden. Dat impliceert ook spreken over jobinhoud en werktijden. Iedereen moet dan voor zichzelf de keuze maken of hij al dan niet van dat kader gebruikmaakt. Het is noodzakelijk dat de vakbonden meepraten in dat debat. Een situatie zoals bij 2 mei, waarin soms gewoon geweigerd werd om te spreken, is rampzalig".

De Leu wil tijdens zijn voorzitterschap ook enkele thema's hoog op de agenda zetten. Mobiliteit is er daar een van. "Wij sturen per dag duizenden vrachtwagens de baan op. We moeten dan ook een stem hebben in het mobiliteitsdebat". Net als Goethals pleit de Leu ook voor een transparantere regelgeving, een punt waarop Goethals naar eigen zeggen te weinig resultaat wist te boeken. "Er is een tendens om ons te beladen met allerlei bijkomende verplichtingen", klaagt de Leu.(KS)

Bron: De Tijd</i>

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek