Nieuw winkelconcept Carrefour creëert markthal-ervaring

nieuws
Supermarktketen Carrefour zet volop in op de vernieuwing van haar hypermarkten en opende in Zemst zijn modernste winkel tot hiertoe. De winkel bulkt van de technologische hoogstandjes, zet volop in op digitalisering en kiest voor een shop-in-shop-concept waarbij de klanten de producten kunnen beleven alvorens tot aankoop over te gaan. Er is onder meer een bakkersatelier, slagerij, kaastoog en groente- en fruitbar met bediening. Net zoals Colruyt in zijn CRU-winkels crëeert Carrefour het gevoel dat men in een overdekte markthal staat. De winkel in Zemst is de derde die de vernieuwing ondergaat, na Bergen en Koksijde, en biedt een blik op de Carrefour-hypermarkten van de toekomst.
18 mei 2017  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:40
Lees meer over:

Supermarktketen Carrefour zet volop in op de vernieuwing van haar hypermarkten en opende in Zemst zijn modernste winkel tot hiertoe. De winkel bulkt van de technologische hoogstandjes, zet volop in op digitalisering en kiest voor een shop-in-shop-concept waarbij de klanten de producten kunnen beleven alvorens tot aankoop over te gaan. Er is onder meer een bakkersatelier, slagerij, kaastoog en groente- en fruitbar met bediening. Net zoals Colruyt in zijn CRU-winkels crëeert Carrefour het gevoel dat men in een overdekte markthal staat. De winkel in Zemst is de derde die de vernieuwing ondergaat, na Bergen en Koksijde.

De vernieuwingen in Zemst zijn in januari 2016 gestart met de heraanleg van de parking en het aanbouwen van 2.000 vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte. Na 16 maanden labeur is regionaal directeur Peter Bruyneel blij dat de werken eindelijk afgerond zijn. "Deze winkel moet een blauwdruk zijn voor de vernieuwingen die we in andere hypermarkten gaan doorvoeren, maar elke winkel heeft natuurlijk een andere vorm en oppervlakte en we passen winkels ook steeds aan aan de lokale noden van de klanten", zegt hij. De winkel in Zemst biedt een blik op de Carrefour-hypermarkten van de toekomst.

Nog volgens Bruyneel wil Carrefour klanten laten beleven welke producten ze gaan kopen. “Ze staan uitgestald, kunnen aangeraakt en getest worden in de non-foodafdelingen. Bij de voeding geven we receptentips mee en zijn er tal van proefstanden waar klanten de producten kunnen leren kennen." In de voedingsafdeling lijkt Carrefour een soortgelijke winkelbeleving na te streven als Colruyt in zijn CRU-winkels. Een bakkersatelier, slagerij, kaas- en vistoog met bediening creëren voor de klant het gevoel dat hij in een echte markthal staat. Op elke afdeling zijn er experten aanwezig, wat het totale personeelsbestand op 200 mensen brengt.

In de groente- en fruitbar vinden klanten de bioproducten aan de ene kant en een nieuw assortiment premium groenten en fruit aan de andere kant. De grote bioafdeling bevat naast verse ook droge voeding. Bij de aankoop van groenten en fruit bedient een medewerker de klanten. In dezelfde bar worden ook smoothies, fruitsalades en gezonde snacks bereid. Om de salades en andere groenten zo vers mogelijk te houden, wordt er voortdurend water verneveld. Meer dan 200 lokale producten, die geproduceerd worden in een straal van maximum 40 kilometer rond de winkel, worden verzameld op één eiland.

Dagelijks worden tientallen soorten brood gebakken. Er is een bedieningstoog voor de ter plaatse gemaakte koekjes en verse patisserie. Een chocolatier toont ter plekke zijn kunsten. Koffie wordt ter plekke gebrand en de koffiebrander is drie dagen aanwezig om de klanten te adviseren bij hun keuze. In de slagerij komt er een extra rijpingskast voor rundvlees bij. Aan de kaastoog kan de klant uit 250 referenties kiezen. In het midden van de versmarkt is er een ruimte vistoog met bediening.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Carrefour België

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek