nieuws

Nieuw Europees logo voor bio ligt moeilijk bij Aldi

nieuws
Er is commotie ontstaan rond het nieuwe Europese biologo, dat vanaf 1 januari 2009 verplicht op alle Europese bioproducten moet komen. Het vertoont immers gelijkenissen met het logo dat warenhuisketen Aldi in Duitsland gebruikt voor haar gamma bioproducten. Dat meldt BioForum Vlaanderen, de koepelorganisatie voor biologische landbouw en voeding in Vlaanderen, en het wordt bevestigd bij de Europese Commissie. Eén van de opties is dat de EU zijn logo aanpast.
7 maart 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Er is commotie ontstaan rond het nieuwe Europese biologo, dat vanaf 1 januari 2009 verplicht op alle Europese bioproducten moet komen. Het vertoont immers gelijkenissen met het logo dat warenhuisketen Aldi in Duitsland gebruikt voor haar gamma bioproducten. Dat meldt BioForum Vlaanderen, de koepelorganisatie voor biologische landbouw en voeding in Vlaanderen, en het wordt bevestigd bij de Europese Commissie.

"Aldi heeft laten weten dat ze vindt dat er gelijkenissen zijn met haar eigen logo", zegt Michael Mann, de woordvoerder bij de Europese Commissie voor landbouwzaken. "We gaan de argumenten verder bestuderen en zo snel mogelijk een oplossing zoeken. Er komt sowieso een nieuw, verplicht logo", benadrukt hij. Een van de mogelijkheden is dat het Europese logo alsnog aangepast wordt. Het werd in januari goedgekeurd, maar is nog niet verschenen in het officiële publicatieblad van Europa.

Volgens BioForum moet er vrij snel een oplossing komen. Het logo wordt pas begin volgend jaar verplicht, maar Europa wil dit jaar al een grote promotiecampagne lanceren, legt Leen Laenens van BioForum uit. Het Europese logo bestaat uit een groene cirkel met twaalf witte sterren en het woord "bio" met een blauwe lijn onder. Het Aldi-logo wordt ook gevormd door het woord "bio", met daaronder een blauwe "glimlach", en op een groene achtergrond.(KS)

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek