"Milieubeweging vraagt niet om biodiesel"
nieuwsJan Turf (Bond Beter Leefmilieu) opende het debat met de vaststellingen dat het verkeer verantwoordelijk is voor 16 procent van de CO2-emissies en dat de uitstoot nog toeneemt. We halen de milieudoelstellingen voor 2010 niet: de uitstoot zou een kwart te hoog liggen. Ook voor stikstofoxiden en fijn stof zitten we niet goed. Luc Bontemps (Febiac) zag een andere evolutie. De uitstoot van de wagens daalt voortdurend. Ondanks een toename van het aantal gereden kilometers zouden de emissies afnemen, luidde het.
Ondertussen steekt de biodiesel de kop op. Die veroorzaakt 40 tot 60 procent minder uitstoot. Bio-ethanol is op basis van maïs goed voor een reductie tot 40 procent, op basis van suikerriet ligt de uitstoot nog wat lager. Per kilometer is elektriciteit het goedkoopst, maar de batterijen zijn duur en hun actieradius en levensduur zijn beperkt. Een hybride wagen, met elektriciteit én benzine, is op dit moment de beste oplossing. Maar er is er slechts één op de markt - de Toyota Prius - en hij is duur, ondanks een fiscaal voordeel tot 4.000 euro.
Allemaal achterhaald, verdedigde Koen Grilleert vanuit de zaal. Hij werkt aan het project HydroThane, dat waterstof en aardgas vermengt tot een nieuwe brandstof. Prijs: nog geen halve euro per kilo. "Diesel is passé, gas is de toekomst", zei Grillaert. "De roetuitstoot is nul. Kijk naar Duitsland: daar worden elke week twee gastankstations geopend. En we hebben in België ondergrondse leidingen zat voor de distributie".
En daarmee was het toverwoord gevallen: waterstof. Zuiver, goedkoop, de toekomst? Zowel de productie als de omvorming van de motoren en de distributie zijn nog een probleem. "Waterstof komt er, maar op lange termijn", zei Tobback. "Ondertussen moeten we iets doen, en daarom promoot de regering biodiesel. Die kun je als overgangsmaatregel gebruiken zonder het wagenpark of de tankstations te moeten aanpassen". Biodiesel zou in 2006 aan de pomp te krijgen zijn, bio-ethanol in 2007. Dat jaartje vertraging kwam er om Belgische producenten de kans te geven op de kar te springen.
Jan Turf sloot af met de bedenking of die biobrandstoffen wel zo groen zijn. "We weten weinig over de negatieve impact van pakweg bemesting of pesticiden om ze te produceren. De industrie en de landbouw vragen erom, niet de milieubeweging".
Bron: De Standaard