nieuws

McDonald’s investeert in 1,6 miljoen hectare regeneratief grasland in VS

nieuws

De Amerikaanse fastfoodgigant McDonald’s zal de komende zeven jaar meer dan 200 miljoen dollar, of zo'n 170 miljoen euro, investeren in regeneratief grasland. Dit moet leiden tot 1,6 miljoen hectare regeneratief beheerd grasland voor vleesvee. De fastfoodketen wil tegen 2050 zijn ecologische voetafdruk reduceren met 72 procent.

17 september 2025 Ruben De Keyzer

McDonald’s lanceert dit initiatief in samenwerking met de Amerikaanse regering, de National Fish & Wildlife Foundation (NFWF) en diverse leveranciers zoals Coca-Cola en Cargill. McDonald’s USA wil zo de implementatie van regeneratieve begrazingsprincipes onder Amerikaanse rundveehouders versnellen.

Het initiatief moet de bodemgezondheid verbeteren, water besparen en de habitats van wilde dieren versterken. De wildbeheersorganisatie NFWF beheert het fonds. Zij zullen samenwerken met veeboeren en hen subsidies toekennen, onder meer uit de pot van McDonald's, om de ecologische praktijken uit te voeren. De eerste subsidies worden in januari 2026 toegekend.

"Voorbeeld van krachtige publiek-private samenwerking"

“Als merk dat jaarlijks meer dan 90 procent van de Amerikanen bedient, erkennen we onze verantwoordelijkheid om onze voedselsystemen te helpen beschermen”, zegt Cesar Piña, Senior Vice President en Chief Supply Chain Officer bij de Noord-Amerikaanse tak van McDonald’s. “Door onze steun aan dit initiatief laat McDonald's USA zien hoe krachtig de samenwerking tussen de publieke en private sector kan zijn en dat het voeden van de bevolking en het beheer van onze natuurlijke hulpbronnen hand in hand kunnen gaan.”

“De voordelen van graslandbehoud zijn legio”, zegt Jeff Trandahl, uitvoerend directeur en CEO van NFWF in een persbericht. “Wanneer vee duurzaam wordt beheerd, houdt het land meer water vast, groeit er beter gras en kan er meer wild leven. Vrijwillig door veeboeren toegepaste instandhoudingsmaatregelen kunnen de productiviteit van graslanden verbeteren, de winstgevendheid van veeteelt vergroten en lokale gemeenschappen versterken.”

Ecologisch imago

De restaurantketen wordt sinds jaar en dag bekritiseerd om zijn ecologische impact. Zo is er vleesproducent JBS, één van de belangrijkste leveranciers van McDonald’s, dat sterk wordt gelinkt aan illegale houtkap in het Amazonewoud. De doelstelling van JBS om hier komaf mee te maken tegen het einde van 2025, zal naar alle waarschijnlijkheid niet worden gehaald.

Desondanks wil McDonald’s zijn milieuvriendelijk imago oppoetsen. In Frankrijk heeft het bedrijf vorig jaar de aanplant van 230.000 bomen aangekondigd. Dit gebeurt op de houtkanten van de boerderijen waar het bedrijf mee samenwerkt. Het bedrijf investeert sinds vele jaren ook in groene energie en waterbesparende maatregelen in zijn restaurants.

“I’m not lovin’ it”: GAIA voert actie tegen kippenleed voor McDonald’s-filiaal in Brussel
Uitgelicht
Dierenrechtenorganisatie GAIA lanceerde donderdagmiddag een nieuwe campagne onder de naam ‘Unhappy Meal’ voor de McDonald's op het Beursplein in hartje Brussel. De organisatie...
29 augustus 2024 Lees meer

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek