“I’m not lovin’ it”: GAIA voert actie tegen kippenleed voor McDonald’s-filiaal in Brussel
nieuwsDierenrechtenorganisatie GAIA lanceerde donderdagmiddag een nieuwe campagne onder de naam ‘Unhappy Meal’ voor de McDonald's op het Beursplein in hartje Brussel. De organisatie kaart de leefomstandigheden van de kippen aan die de fastfoodgigant gebruikt voor zijn gerechten. GAIA wil met de actie McDonald’s aanzetten tot ondertekening van het ‘Better Chicken Commitment’ (BBC), een charter met dierenwelzijnscriteria dat wordt gesteund door de grootste dierenwelzijnsorganisaties in Europa.
Verdrietige Ronald
De nieuwe campagne van GAIA werd vandaag door een droevige Ronald McDonald afgetrapt aan de ingang van een Brussels McDonald’s-filiaal. De dierenrechtenorganisatie stelde zijn lugubere parodie op het bekende kindermenu voor: de Unhappy Meal. De menudoos van GAIA bevat macabere versies van de klassieke snacks van McDonald’s waaronder een potje “kippenbloed”-saus en een portie kipnuggets gemaakt van kippenkoppen. Passanten ontvingen tijdens het evenement gadgets met het opschrift “I’m not lovin’ it”.
De actie krijgt ook online een verlengstuk, met een website op www.unhappymeal.be en parodie-advertenties op sociale netwerken. GAIA wil ook het brede publiek aanzetten om via de website een mail sturen naar de fastfoodketen om hen zo te overtuigen actie te ondernemen tegen dierenleed.
“Minder dan A4’tje per kip”
GAIA klaagt de leefomstandigheden van de vleeskippen, die McDonald’s in zijn gerechten verwerkt, al geruime tijd aan. “De kippen zien nooit het daglicht en er leven tot wel 22 vogels per vierkante meter, dat is minder dan een A4’tje per kip”, klinkt het. De organisatie is tevens niet akkoord met de keuze voor snelgroeiende rassen. “De kippen bereiken hun slachtgewicht in slechts 40 dagen, een tijd waarin hun gewicht met maar liefst 60 wordt vermenigvuldigd. Als gevolg daarvan kunnen ze al snel hun eigen gewicht niet meer dragen, met pijn in de poten en gewrichten, kreupelheid en zelfs verlamming tot gevolg”, aldus GAIA.

De organisatie roept de fastfoodketen op om het BBC te ondertekenen, een overeenkomst die een betere levenskwaliteit en betere slachtmethoden voor vleeskippen garandeert. “Veel bedrijven, waaronder concurrenten van McDonald’s, zoals Subway en KFC, en supermarktketens als Colruyt, Delhaize en Carrefour, hebben zich al aangesloten bij het BCC en willen tegen 2026 voldoen aan de criteria. Deze criteria omvatten onder andere meer leefruimte en een kleinere bezettingsdichtheid in de houderijen, een verbod op snelgroeiende rassen, toegang tot natuurlijk licht en verrijking van de leefomgeving”, duidt GAIA.
Volgens GAIA schermt McDonald’s met het argument 'bezorgdheid ten aanzien van het leefmilieu' om het BBC niet te ondertekenen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie is die stelling gebaseerd op een “betwistbare en onvolledige studie, die door de sector werd gefinancierd. “Er zijn bovendien een aantal parameters niet opgenomen in de studie van McDonald’s. Zo duurt de cyclus bij BBC-kippen langer waardoor de stallen minder vaak gereinigd moeten worden, wat een besparing op water oplevert. Bij BBC-kippen wordt ook ander strooisel gebruikt dat meer absorbeert en op die manier een positievere impact heeft op het leefmilieu”, duidt Ann De Greef, directeur bij GAIA. “McDonald’s stelt het leefmilieu bovenop dierenwelzijn, voor GAIA gaan leefmilieu en dierenwelzijn hand in hand”, besluit ze.

Bron: Eigen berichtgeving