Kilometerheffing voor vrachtwagens van start op 1 april
nieuwsOp 1 april treedt in België de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking. Met het systeem willen de drie gewesten meer het gebruik dan het bezit van een vrachtwagen belasten en buitenlandse vrachtwagens laten meebetalen aan het gebruik van onze wegen. De jaarlijkse opbrengst van de heffing wordt geraamd op 750 miljoen euro. Het systeem werd woensdag voorgesteld door Viapass, de interregionale overheidsinstantie die het systeem zal coördineren en controleren.
Vanaf vrijdag 1 april zullen alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in ons land rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert. Voor een aantal voertuigen geldt de heffing niet. Zo zijn er bijvoorbeeld uitzonderingen voor legervoertuigen, brandweerwagens, ambulances en landbouwvoertuigen die enkel voor landbouwdoeleinden gebruikt worden.
Volgens Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, is voor de start gerekend op zo'n 350.000 gebruikers. Dat aantal zou na een jaar oplopen tot 600.000. Een OBU kan je op twee manieren aanschaffen. Ofwel via de website van de dienstverlener(s). Voorlopig is dat enkel Satellic, het consortium dat het systeem gebouwd heeft. Later zouden daar nog andere providers kunnen bijkomen. Daarnaast zijn er ook 128 verdeelautomaten die vooral opgesteld staan aan de Belgische grenzen. Na betaling van een waarborg van 135 euro kan een truckchauffeur een OBU uit zo'n automaat halen.
Het tolwegennet komt grotendeels overeen met dat van het Eurovignet, zeg maar de autosnelwegen, ringwegen en hoofdwegen. In Wallonië zijn er tolwegen toegevoegd om sluipverkeer te vermijden. De kaarten met tolwegen staan op de website van Viapass. De naleving van de heffing zal gecontroleerd worden via 40 vaste portieken op de grote verkeersassen, 22 mobiele camera's en 40 controlevoertuigen van de gewesten. De boete bedraagt 1.000 euro per overtreding. Daarna krijgt de chauffeur drie uur om zich in regel te stellen. Doet hij dat niet, dan riskeert hij nadien opnieuw een boete van 1.000 euro.
Er was kritiek opgedoken over onnauwkeurige registraties door het systeem. Zo zouden gebruikers ook tol aangerekend krijgen voor parallelwegen of parkings die in de buurt van tolwegen liggen. Dat levert dan foute facturen op. "Die problemen zijn er inderdaad", geeft Viapass-topman Schoups toe. "Gebruikers kunnen dat soort foute aanrekeningen altijd signaleren. We zullen dat dan controleren en als het klopt, zal de gebruiker vergoed worden", aldus Schoups.
Bron: Belga