nieuws

Intercommunale promoot Brabantse streekproducten

nieuws
Om de sociale economie in het arrondissement Halle-Vilvoorde te verstevigen, wil de intercommunale Haviland streekproducten in de kijker plaatsen. Dat doet de organisatie door gemeenten warm te maken en zelf acties te organiseren. "Momenteel hebben we twee verdeelpunten en enkele verkoophoekjes. Het netwerk van verkoophoekjes zal uitgebreid worden en uiteindelijk zal elke inwoner een pakket uit de eigen gemeente kunnen kopen dat zal geleverd worden door de verdeelpunten", aldus Erwin Cuyx, opbouwwerker bij Haviland.
27 maart 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Om de sociale economie in het arrondissement Halle-Vilvoorde te verstevigen, wil de intercommunale Haviland streekproducten nadrukkelijker in de kijker plaatsen. Dat doet de organisatie onder meer door gemeenten warm te maken en zelf evenementen te organiseren.

"We werkten een project uit ter bevordering van de kleine producenten van streekproducten", vertelt Erwin Cuyx, opbouwwerker bij Haviland. "Dat doen we door hen te helpen met de verdeling van hun producten in diverse gemeenten van de Brabantse Kouters, de Dijlevallei en Pajottenland-Zennevallei. Momenteel zijn er twee verdeelpunten in Halle-Vilvoorde en enkele verkoophoekjes. Het netwerk van verkoophoekjes zal uitgebreid worden en uiteindelijk zal elke inwoner een pakket kunnen kopen uit eigen gemeente dat zal geleverd worden door de verdeelpunten".

Zo zal de streekproductenwinkel in Grimbergen vier jaar na zijn opening een verdeelpunt worden. Het is verder ook de bedoeling om de 35 lokale besturen en aanverwante organisaties, zoals OCMW's, warm te maken voor streekproducten. "We zullen de lokale besturen contacteren en hen stimuleren om de streekproducten meer te gebruiken", vertelt Cuyx. In Kapelle-op-den-Bos worden de jubilarissen bijvoorbeeld getrakteerd op een pakket van streekproducten, de burgemeester van Meise nam onlangs streekproducten mee naar een verbroedering in Nederland.

"We zullen die lokale besturen ook de nodige informatie bezorgen, omdat we ervan overtuigd zijn dat je de streekproducten meer respecteert als je meer weet over de achtergrond van die producten". Er zullen ook evenementen georganiseerd worden om een grotere naambekendheid te krijgen. "In samenwerking met de werkgroep Groene Gordel zullen we tal van acties uitwerken", vertelt Koen Rooms, medewerker streekontwikkeling bij Haviland. "Zo zullen we onder meer kookwedstrijden organiseren, maar ook een scholencompetitie om door de kennis van streekproducten de titel van 'slimste klas' in de wacht te slepen".

De bedoeling van de promotie is om het toeristische aspect van de streekproducten te overstijgen en bij elk gezin streekproducten in de voorraadkast te krijgen. "Ambachtelijke producten zijn veel lekkerder dan gewone producten. Wie ambachtelijke confituur vergelijkt met een groot merk uit de supermarkt, zal het verschil proeven", besluit Rooms.(KS)

Bron: Het Nieuwsblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek