nieuws

Imagostudie BASF: "Boerenstiel wint respect consument"

nieuws
Consumenten hebben veel respect voor de boerenstiel. Toch zijn zowel consumenten als boeren het erover eens dat die laatste met een niet zo'n goede reputatie kampen. En vooral in Brazilië, India en Frankrijk worden landbouwers met de vinger gewezen voor milieuproblemen, zo blijkt uit een imagostudie door BASF.
9 november 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:16
Lees meer over:

Consumenten hebben veel respect voor de boerenstiel, zelfs in landen waar minder dan twee procent van de beroepsbevolking in de landbouw werkt. Toch zijn zowel consumenten als boeren het erover eens dat die laatste met een niet zo'n goede reputatie kampen. En vooral in Brazilië, India en Frankrijk worden landbouwers met de vinger gewezen voor milieuproblemen, zo blijkt uit een internationale imagostudie in opdracht van BASF.

De enquête werd afgenomen bij 6.000 consumenten en 1.800 landbouwers in Brazilië, India, de VS, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Het agrochemieconcern BASF werkte daarvoor samen met het marktbureau Synovate en met sociologieprofessor Ulrich Oevermann van de universiteit van Frankfurt. Zij gingen na hoe landbouwers en consumenten aankijken tegen de boerenstiel en de uitdagingen voor de landbouw. Opvallend is dat beide partijen het grotendeels eens zijn over de rol van landbouwers en de uitdagingen waar zij voor staan.

Zowel de boeren zelf als de consumenten zien landbouw als een roeping, één die is gewijd aan het verstrekken van voedsel, de zorg voor het platteland en het ondersteunen van het sociale weefsel op dat platteland. Hoewel de ondervraagde boeren zichzelf graag omschrijven als "behoeder van het platteland", geven veel consumenten in Brazilië, India en Frankrijk (38 tot 43%) boeren de schuld van milieuproblemen. In de VS en Duitsland formuleert minder dan een kwart van de consumenten dat verwijt.

"Landbouw moet in de eerste plaats de wereldbevolking voeden", denkt 80 procent van de boeren én consumenten in alle landen. Toch meent het merendeel van de boeren dat de consument de uitdagingen voor onze voedselvoorziening nog niet ten volle begrijpt. Of genetisch gemodificeerde gewassen kunnen bijdragen aan voedselzekerheid, wordt positief beantwoord in landen waar vandaag al op grote schaal ggo's geteeld worden. Zo schaart in India 76 procent van de boeren en 62 procent van de consumenten zich achter die stelling. In Brazilië is dat 78 en 29 procent en in de VS 53 en 25 procent.

Consumenten blijken echt wel geïnteresseerd in landbouw (van 84% in India tot 50% in Frankrijk), maar ze geven zelf aan dat ze onvoldoende weten over de boerenstiel om goed over de sector te kunnen oordelen. Landbouwers zijn overtuigd dat de consument nog maar weinig voeling heeft met de landbouwpraktijk, maar zij zijn toch bereid om nog meer in te spelen op de verwachtingen van de consument.

Of de consument meer zal willen betalen voor voedingswaren die naar hun verwachtingen milieuvriendelijk zijn geproduceerd, daar zijn de boeren niet van overtuigd. 30 procent van de consumenten wil dat naar eigen zeggen wel doen, maar in Frankrijk, Spanje, Duitsland en VS zegt een meerderheid daar niet bereid toe te zijn. Subsidies zijn in de ogen van zowel boer als consument vooral bedoeld om de voedselprijzen laag te houden, veeleer dan voor het ondersteunen van milieu-inspanningen.

"Veel landbouwers nemen de bezwaren van de consumenten omtrent milieuproblemen veroorzaakt door de landbouw ernstig en proberen daar iets aan te doen", zegt BASF-directielid Stefan Marcinowski. "Voor ons als bedrijf leert de enquête dat we de landbouwers hierbij kunnen helpen door meer duurzame producten en oplossingen aan te bieden."

Beeld: Marc van Laecke

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek