Houdt stikstofakkoord voldoende rekening met uitstoot van luchtvaart?

De stikstofuitstoot van de luchthaven van Zaventem ligt vermoedelijk veel hoger dan op papier. Dat concludeert Groen-parlementslid Chris Steenwegen na een parlementaire vraag hierover aan Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). “De Vlaamse regering heeft haar stikstofboekhouding niet op orde. Inspanningen om de uitstoot terug te dringen verdwijnen in het niets wanneer er geen correcte informatie is over hoeveel stikstof er effectief neerdaalt in onze natuur”, aldus Steenwegen.

28 juni 2022  – Laatste update 28 juni 2022 18:03
Lees meer over:
luchtvaart vliegtuig

De vraag van Steenwegen vloeit voort uit een studie die recent in Nederland werd gepubliceerd door de faculteit Lucht- en Ruimtevaart van Technische Universiteit Delft. Daaruit blijkt dat 70 procent van alle stikstofdepositie door vliegtuigen in Schiphol buiten beeld blijft in de aanpak van de Nederlandse overheid omdat er geen rekening wordt gehouden met de uitstoot boven een vlieghoogte van 900 meter. Volgens de TU Delft zou de luchtvaart in Nederland instaan voor 30 procent van de totale stikstofuitstoot in het land.

Groen wou van minister Demir weten hoe Vlaanderen de uitstoot van de luchtvaart in kaart heeft gebracht. Dat is volgens Steenwegen belangrijk omdat er verschillende natuurgebieden die vlakbij de luchthaven van Zaventem liggen. “Het gaat dan om de natuurgebieden die samen de Groene Vallei vormen, namelijk Torfbroek in Kampenhout, het Floordambos in Steenokkerzeel en het Silsombos in Erps-Kwerps”, verduidelijkt hij.

De minister antwoordde dat de uitstoot en de bijhorende depositie van de luchtvaartsector wordt meegenomen in de stikstofmodellen en het stikstofakkoord. Voor de specifieke SBZ-zone waarnaar Steenwegen verwijst, bedraagt de stikstofdepositie van de luchtvaart, samen met niet-lokaal wegverkeer, 4 procent van de totale depositie. Vervolgens verwijst ze naar de kalibratie van de meetmodellen die op basis van effectieve metingen van stikstofdeposities en -concentraties leiden tot bijstellingen van de modellering. “De luchtvaartsector ontsnapt dus niet aan het stikstofakkoord”, luidde de conclusie van Demir.

De impact van deze gebrekkige meting is potentieel gigantisch. Minister Demir moet snel duidelijkheid brengen over het effectieve aandeel van de luchtvaart in het stikstofdossier, want nu vaart ze blind

Chris Steenwege - Vlaams parlementslid (Groen)

Steenwegen nam geen genoegen met dat antwoord en herhaalde de vraag concreter: “Wordt ook de stikstofuitstoot van een vliegtuig meegenomen eens het in de lucht is, of gaat het alleen om de uitstoot die gemeten wordt tijdens de start- en landingsfase? Ik hoor graag de bevestiging dat in Vlaanderen ook de uitstoot boven de 900 meter wordt meegenomen.” Daarop verduidelijkte de minister dat de uitstoot boven de 900 meter onmogelijk voldoende in kaart kan gebracht worden. “Er zijn heel veel onbekende variabelen. We volgen daarin het advies van de experten en daarom is ervoor gekozen om dit door kalibratie mee te nemen”, aldus Demir.

Het Groen-parlementslid concludeert daaruit dat Vlaanderen geen sluitende cijfers voorhanden heeft. “Van alle stikstof die uitgestoten wordt boven een hoogte van 900 meter en die nadien neerdaalt in de natuur, wordt op dit moment alleen een inschatting gemaakt. Correcte metingen zijn er niet, waardoor het stikstofbeleid in de omgeving van Zaventem nattevingerwerk wordt”, stelt hij vast.

Steenwegen dringt erop aan dat de regering Jambon in haar stikstofbeleid en bij het volgende milieueffectenrapport in aanloop naar de nieuwe omgevingsvergunning rekening houdt met de volledige milieulast. “De impact van deze gebrekkige meting is potentieel gigantisch. Minister Demir moet snel duidelijkheid brengen over het effectieve aandeel van de luchtvaart in het stikstofdossier, want nu vaart ze blind”, besluit hij.

Bekijk hier de vraag en het antwoord in de Commissie Leefmilieu van het Vlaams parlement:

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek