Helft Vlamingen weet niet waar hun groenten en fruit vandaan komen
nieuwsOngeveer de helft van de Vlamingen geeft aan de herkomst van hun groenten en fruit niet te kennen. Dat blijkt uit een bevraging van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Om het bewustzijn en de kennis over de herkomst van groenten en fruit te vergroten, lanceert VLAM nu de 'Is-het-van-bij-ons-check'. Dit moet consumenten aanzetten om verpakkingen te bekijken en bewust voor binnenlandse groenten en fruit te kiezen.
Uit hun online bevraging, afgelegd bij 1.000 Vlamingen merkt VLAM op dat meer dan 51 procent van de Vlamingen aangeeft zich niet bewust te zijn van het land van herkomst van hun groenten. 47 procent weet dan weer niet waar hun fruit vandaan komt. Vaak hebben ze het ook lastig om in de winkel de afkomst van groenten en fruit te vinden. Slechts vier op de tien ondervraagden vindt het makkelijk om Belgische groenten en fruit te herkennen in de winkel. Zo denkt de helft van de bevraagden onterecht dat Pink Lady en Granny Smith binnenlandse appels zijn. En slechts de helft van de consumenten weet wanneer het Belgische seizoen van een aantal fruitsoorten begint.
“Deze resultaten staan eigenlijk haaks op de trots die we ervaren voor onze lokale groenten en fruit”, aldus Liliane Driesen, woordvoerder van VLAM. “Want 71 procent van de Vlamingen geeft aan fier te zijn op onze lokale producten en 81 procent heeft bewondering voor het werk van onze binnenlandse telers. Daarnaast, en niet onbelangrijk, vindt 81 procent van de Vlamingen onze lokale groenten en fruit ronduit lekker en gezond.”
Is het van bij ons?
Donderdag lanceert VLAM daarom de ‘Is-het-van-bij-ons-check’. “We vertrekken met onze campagne vanuit een positieve vaststelling: een overtuigende meerderheid van de Belgen ziet onze verse groenten en vers fruit als een cruciaal onderdeel van onze dagelijkse kost”, verklaart Driesen. “Maar het is in de winkel vaak lastig om de afkomst van je gekozen groenten en fruit te detecteren. Als drukke gewoontedieren nemen we niet de tijd om op speurtocht te gaan op verpakkingen. Onze boodschap is daarom: heb je fruit of groenten vast, kijk dan toch even op de verpakking naar de oorsprong van je product."
Fruit en groente doorheen de dag
Naast de doelstelling om de ‘Is-het-van-bij-ons-check' als eerste reflex te hebben op de groente- en fruitafdeling, wil de campagne Vlamingen ook stimuleren om groenten te eten buiten de hoofdmaaltijd. “Vorig jaar aten Vlamingen gemiddeld 36 kilogram groenten en 41 kilogram fruit per persoon. Groenten worden het vaakst gegeten tijdens de hoofdmaaltijd. Iets minder dan de helft van de Vlamingen geeft aan een paar keer per week groenten te eten bij de lunch, slechts 14 procent doet dat ook bij het ontbijt.” VLAM wil met deze campagne ook consumenten inspireren om groenten en fruit te eten buiten de avondmaaltijd zoals bij de lunch, het ontbijt of als tussendoortje.

Bron: Eigen berichtgeving