nieuws

Groenteveilingen hopen samen met telers op beter 2012

nieuws
Het overaanbod op de markt had in 2011 een ernstige weerslag op de prijsvorming van verse groenten en de EHEC-crisis veroorzaakte een ernstige terugval van de vraag. De omzet op de veilingen ligt dan ook drastisch lager dan in 2010. “Samen met onze telers hopen we op een geslaagd seizoen voor de klassieke teelten volgend jaar”, zegt Benny Cuypers, verkoper bij veilingenkoepel LAVA.
23 december 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17

Het overaanbod op de markt had in 2011 een ernstige weerslag op de prijsvorming van verse groenten en de EHEC-crisis veroorzaakte een ernstige terugval van de vraag. De omzet op de veilingen ligt dan ook drastisch lager dan in 2010. “Samen met onze telers hopen we op een geslaagd seizoen voor de klassieke teelten volgend jaar”, zegt Benny Cuypers, verkoper bij veilingenkoepel LAVA.

Door het warme voor- en najaar kwam er een massa groenten tegelijkertijd op de markt. “Daardoor stuikten de prijzen in elkaar van tomaten, komkommers en sla. In minder mate hebben ook paprika, aubergines en courgettes hierdoor een slecht jaar gekend”, verklaart Cuypers. “Voor de wintergroenten prei, kolen, spruiten en knolselder was de vraag in de eerste helft van 2011 goed dankzij de stevige winterprik, maar was het najaar minder goed door de zachte temperaturen die overal de productie van openluchtgroenten omhoog deden gaan.”

Het imago van verse groenten liep grote schade op door de EHEC-crisis. Op de koop toe temperden de druilerige zomermaanden de vraag naar sla. “Mooi najaarsweer zorgde eind oktober voor overproductie van vooral sla en slasoorten, niet alleen bij ons, maar ook in de omringende landen. De prijzen kwamen weer onder druk te staan”, illustreert Cuypers hoe de problemen bleven aanhouden.

De scherpe omzetdaling van de veilingen is in hoofdzaak te wijten aan dramatische prijsdalingen voor glasgroenten. De scherpste prijsdalingen deden zich voor bij sla en slasoorten (-50%), tomaten (-47%), komkommers (-35%) en paprika (-10%). De crisis liet zich echter ook voelen voor groenten in open lucht, al was de prijsdaling hier minder groot.

In volle crisistijd werd het Flandria-keurmerk onder de aandacht gebracht om het vertrouwen van de consument te herwinnen. Op de website Mijn Flandria leert de bezoeker welke inspanningen de Belgische tuinbouwsector doet in het kader van hygiënebewaking. De succesvolle ‘All Day Long’-campagne loopt in 2012 op hetzelfde elan door.

Bron: Flandriamail

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek