Gouverneurs willen geen schade door Schipdonkkanaal
De gouverneurs zijn er niet tegen dat het kanaal bevaarbaar wordt voor containerschepen tot 4.500 ton, zoals de haven van Zeebrugge met de verbreding beoogt. Wel stelt het rapport daarbij een hele reeks voorwaarden. Het is nog maar de vraag of dit project van 700 miljoen euro wel kan doorgaan als die voorwaarden vervuld zouden worden. Zo willen de gouverneurs dat een breder kanaal geen milieuhinder veroorzaakt. En als er natuur opgeofferd wordt, dan moet daar compensatie voor komen.
Ook zouden de bruggen over het kanaal niet te hoog mogen zijn - maximaal zeven meter. De inname van landbouwgrond moet minimaal zijn en waar nodig moet een flankerend beleid de gevolgen voor de boeren verzachten. Verzilting van de grond en versnippering van het landschap moeten in de mate van het mogelijke vermeden worden. Meer nog, het project dient volgens de gouverneurs aangegrepen te worden om de rol van de landbouwers als drager van het landschap te versterken.
De 'sociale cohesie' is voor de gouverneurs ook een gevoelig punt. Ze willen in elk geval vermijden dat een breed kanaal met gigantische schepen de dorpen in tweeën snijdt die nu met elkaar verbonden zijn met kleine bruggetjes. Ten slotte willen Denys en Breyne dat er snel een principiële beslissing wordt genomen, zodat er een einde komt aan de onzekerheid. In februari zou het milieu-effectenrapport over de mogelijke verbreding klaar moeten zijn.
Meer informatie: Rapport Schipdonkkanaal
Bron: De Standaard