Goede bedrijfsresultaten Euroveiling ondanks coronajaar

De Brusselse Euroveiling, waar bloemen en planten voor de Belgische markt geveild worden, sluit 2020 af met een lichte omzetdaling. Omdat de fysieke veiling dit voorjaar acht weken gesloten was en Belgische bloemenwinkels wekenlang dicht gingen, is dit een flinke opsteker. “Nadat de eerste lockdown achter de rug was, hebben we een heel goed jaar gedraaid”, vat commercieel verantwoordelijke Sim Echelpoels het jaar samen. Door digitalisering en besparingen ligt de winst zelfs hoger.

13 januari 2021  – Laatste update 13 januari 2021 18:07
Lees meer over:
commercieel verantwoordelijke van Euroveiling Sim Echelpoels

Echelpoels is onderdeel van een driemanschap dat sinds dit jaar aan de top van Euroveiling staat. Het driemanschap volgde voormalige rozenteler Roger Fierens (67) op die de coöperatieve veiling acht jaar leidde. De coöperanten van het Brusselse veilinghuis zijn ruim 130 telers uit België, de belangrijks klanten zijn lokale bloemenzaken, markooplui en tuincentra.

Euroveiling heeft een hectisch jaar achter de rug en zat in het voorjaar met de handen in het haar. “Vanaf 18 maart mocht de veiling niet meer open, omdat we op de tribune de coronamaatregelen niet konden waarborgen”, vertelt Echelpoels. Het was de eerste keer in de geschiedenis, die teruggaat tot 1900, dat de klok werd stilgezet. Op de Brusselse veiling verschijnen traditioneel vier keer per week bloemen en planten voor de klok en ondernemers doen vanaf de tribune een bod.

Veiling valt stil en personeel naar huis

Niet alleen moest Euroveiling de fysieke veiling stilleggen, ze kreeg in die periode ook te maken met klanten die de deuren moesten sluiten. “Er heerste grote onzekerheid”, herinnert Echelpoels zich. “Een groot deel van het 50-koppige personeel is toen op tijdelijke werkloosheid gezet en we zijn met een klein kernteam gaan verder werken.”

Door aanpassingen van het bestaande digitale klokverkoopsysteem slaagde ze erin een paar dagen na de lockdown de verkoop digitaal te continueren. Na enkele weken herstelde de verkoop zich enigszins. Echelpoels constateert dat de bloemenwinkels met online verkoop hun omzet deels konden recupereren. “De vraag naar bloemen was tijdens corona enorm.”

Nadat tuincentra (18 april, red) en later de bloemenwinkels weer open mochten, schoot de verkoop de lucht in. Op 15 mei, toen de fysieke veiling heropstartte, zat Euroveiling al gauw aan 80 procent van de normale omzet. “En in de tweede helft van het jaar hebben we door goede prijzen een groot deel van onze coronaverliezen kunnen goedmaken”, vertelt Echelpoels die opmerkt dat de import uit landen als Afrika en Zuid-Amerika lange tijd verminderd was waardoor er minder aanbod op de markt was.

Als Euroveiling goed draait zijn er misschien meer jongere kwekers geïnteresseerd om in de sierteelt te stappen

Sim Echelpoels - Commercieel manager Euroveiling

Digitalisering neemt vlucht

De commercieel manager vertelt dat het veilinghuis het jaar met 3,5-4 procent omzetdaling heeft afgesloten ten opzichte van 2019 toen de omzet 31 miljoen euro bedroeg. “Maar de winst is wel verbeterd door digitalisering en kostenbesparingen onder andere op het gebied van personeel”, vult hij aan. “Digitale verkoop vergt minder mankracht dan de fysieke klokverkoop.”

Volgens de topman van Euroveiling heeft corona de werking blijvend veranderd. Het aandeel digitale verkoop is gestegen van 10 procent voor corona tot ruim 25 procent nu. Daarbij zijn het aantal fysieke veilingdagen blijvend teruggeschroefd van vier naar drie en wordt er de vierde dag alleen nog maar online verkocht tegen vaste prijzen. “Maar er zal wel altijd vraag blijven naar een fysieke markt”, merkt hij op. “Onze klanten zullen de planten en bloemen altijd willen voelen en ruiken en de kick ervaren van de klokverkoop. Bovendien mag je ook het sociale gebeuren niet vergeten. Het is echt een ontmoetingsplaats voor de sector.”

Florerende Euroveiling magneet voor jonge telers

Tegenover de goede bedrijfsresultaten, ziet Euroveiling het ledenaantal jaarlijks slinken, een ontwikkeling die gelijke tred houdt met de afname van Belgische sierteeltsector. Dit was ook één van redenen om in 2016 te beginnen met de import van bloemen uit bijvoorbeeld Nederland, tevens werd het assortiment uitgebreid met planten. “Door een diversificatie en uitbreiding van ons assortiment willen we ook meer tuincentra aan ons binden”, legt Echelpoels uit. Op deze manier speelt de veiling ook in op de lichte daling in bloemenzaken.

De Euroveiling-topman constateert dat de bloemensector door de coronacrisis opnieuw in de spotlight is komen te staan en dat de vraag naar lokale producten gestegen is. Hij verwacht dat deze trend zich voorzet en ziet mogelijkheden voor zijn bedrijf. “We geloven hierdoor meer dan eens in de toekomst van Euroveiling, als regionaal draaipunt waar vraag en aanbod elkaar treffen”, zegt hij. Om te besluiten met: “Als Euroveiling goed draait zijn er misschien meer jongere kwekers geïnteresseerd om met sierteelt te beginnen of het bedrijf van hun ouders voort te zetten.”

Roger Fierens op de tribune bij Euroveiling. De 67-jarige oud-rozenteler werd dit jaar opgevolgd door een driemanschap

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek