header.home link

Goedbezochte Floraliën lost verwachtingen in

5 mei 2022

De Gentse Floraliën lokt veel publiek. Het bloemenevenement kent een rijke traditie die teruggaat tot de negentiende eeuw en toont het beste wat Vlaanderen te bieden heeft op het gebied van sierteelt. Met nog een aantal dagen te gaan, is de kaap van 60.000 bezoekers al bereikt. “We krijgen zeer enthousiaste reacties. Ons nieuwe opzet lijkt aan te slaan”, vertelt organisator Pieter Toebaert. In navolging op een mislukte editie in 2016 is gekozen voor een meer bescheiden opzet op één locatie in het Citadelpark.  

Lees meer over:
70.000 bezoekers verwacht op Floraliën

Het was vandaag koppen lopen in de Floraliënhal in Gent. Via een gangpad worden hordes bezoekers langs creaties van bloemen van talloze florale artiesten geleid. Bij elke stand staan mensen stil en nemen een foto met hun smartphones. Enigszins opvallend is de hoge gemiddelde leeftijd. Alhoewel de organisatie dit jaar meer jongeren heeft willen aantrekken door hen onder andere een gunstiger inkomtarief van 15 euro aan te rekenen, is ze daar maar ten dele in geslaagd.

“Jongeren houden niet van een vast parcours. Zij willen zich niet laten leiden”, weet Koen Van Hecke, azaleateler uit Zeveneken. Om er aan toe te voegen: “Maar dat is helemaal niet erg. Voor jongeren zijn er andere mogelijkheden om onze planten te tonen.” Van Hecke is vijfde generatie teler en het familiebedrijf doet sinds de oprichting in 1893 mee aan het Floraliën dat eens in de vier jaar plaatsvindt en dit jaar loopt van 29 april tot 8 mei.

Van Hecke, die opvalt met zijn grote azaleaplanten van meer dan 50 jaar oud, is lang van te voren bezig met het bloemenfestijn. “Zes weken op voorhand beginnen we de planten te prepareren om er voor te zorgen dat ze juist tijdens Floraliën in bloei staan”, vertelt de teler die deze editie al tien keer is langs geweest. “Dan ga ik anoniem bij de stand staan en luister ik naar de reactie van bezoekers.”

Directe handel verwacht hij niet. “Azalea’s zijn al aan het uitbloeien, maar sommige bezoekers slaan onze naam op en contacteren ons in september.”

Azalea-teler Albert Van Hecke

Lam Gods uitgebeeld met tuin

Het paviljoen van Van Hecke is onderdeel van de tuin van AVBS, de beroepsvereniging voor de Vlaamse sierteelt en groenvoorziening. Met een oppervlakte van 2.000 vierkante meter en 75 betrokken siertelers is de AVBS-tuin de blikvanger op de bloemenshow. De tuin verbeeldt het Het Lam Gods van de broers Van Eyck. In de florale verbeelding van het kunstwerk zijn 365 sierteeltsoorten en 10.000 planten, bomen, heesters en bloemen verwerkt door de tuinarchitect Inge De Bruycker.

“Hiermee willen we het brede assortiment van de Vlaamse sector in de kijker zetten. Het is een perfect podium om het grote publiek in contact de brengen met sierteeltproducten”, vertelde AVBS-secretaris Miet Poppe tijdens het inrichten van de stand vorige week. Promotie was altijd al de insteek van het bloemenevenement dat in de negentiende eeuw voor het eerst georganiseerd werd, alhoewel er aanvankelijk meer de nadruk op azalea’s werd gelegd. Niet voor niets is Gent ooit gekozen als gaststad. De regio rondom de Oost-Vlaamse provinciehoofdstad staat bekend om zijn sierteelt en vooral de azaleateelt verschafte lange tijd internationale roem.

Het Lam Gods als blikvanger op Floraliën

“Azalea’s namen vroeger een nog prominentere plaats in op Floraliën”, vertelt eventdirecteur Pieter Toebaert. “Tegenwoordig zie je meer boomkwekerijproducten.” Doordat de populariteit van de azalea de laatste decennia afnam, nam de azaleateelt af en werd er overgestapt op andere teelten. Alhoewel de azalea nog steeds een belangrijke plaats inneemt, staat ze dus niet langer centraal. Ook het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) pakt op zijn paviljoen uit met de Vlaamse plant die eind 18de eeuw vanuit Azië naar ons land kwam.

“Ook dat is helemaal niet erg”, becommentarieert Van Hecke de tanende invloed van azalea’s op de bloemenshow. “Vroeger stonden azalea’s in één ruimte, maar als bezoekers 5.000 azalea’s gezien hebben dan weten ze het wel. Nu is er veel meer afwisseling en dat komt de beleving ten goede. Daar profiteert iedereen van.” Van Hecke viel overigens niet in de prijzen met zijn azalea’s. De prijs voor mooiste Gentse Azalea ging naar kwekerij J. De Meulenmeester uit Zwijnaarde, ook een vaak geziene gast op Floraliën.

Drukte op Floraliën
Floraliënhal

Heruitvinden na mislukte editie in 2016

Het creëren van beleving was voor de organisatie van Floraliën, de Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde (opgericht in 1808), dit jaar een extra uitdaging. De vorige editie in 2016, toen de show over vier plaatsen in de stad verdeeld was, liep uit op een fiasco. Van de verwachte 250.000 bezoekers kwamen er destijds maar 140.000 opdagen. Deze bezoekers klaagden onder andere over het lange, afmattende parcours dat afgelegd moest worden om alles te zien.

Dat was één van de lessen die de organisatie overhield aan de vorige editie. In samenspraak met de stakeholders werd er beslist om het evenement op een locatie te organiseren en het parcours de beperken tot 1,5 kilometer. De gemiddelde bezoekerstijd ligt op 2 uur. “Mensen combineren een bezoek aan Floraliën graag met een bezoek aan de stad”, stelt Toebaert.

Pieter Toebaert, directeur van Floraliën.
Fotograferen op Floraliën

Dat geldt in ieder geval voor Luc en Bernadette, een gepensioneerd echtpaar uit Oudenaarde. “Wij gaan hierna naar de universiteitstuin.” Het koppel, dat al meerdere edities meemaakte, kijkt aan het einde van het parcours tevreden terug op het bezoek. “Het is een stuk artistieker en thematischer opgezet dan de vorige keren.” Ondanks het artistieke karakter hebben ze toch inspiratie opgedaan. “Ik heb een mooie kleurencombinatie gezien die ik thuis ook wil uitproberen”, vertelt Bernadette.

Nadruk op duurzaamheid

Luc op zijn beurt is de nadruk op duurzaamheid opgevallen. “Er is veel meer de nadruk gelegd op duurzaamheid dan tijdens voorgaande edities.” Zo wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van turfvrije potgrond met hernieuwbare grondstoffen zoals houtvezel, schors en groencompost en kokos. Boomkwekerij De Bruyn pakt uit met een watertas die langzame, geleidelijke en dus efficiënte watergift van 5 tot 9 uur mogelijk maakt.  Toebaert is zich bewust van de maatschappelijke rol van zijn show. “Wij willen mensen inspireren en bewust maken van de heilzame werking van groen. Duurzaamheid hoort daar bij.”

Na het Lam Gods in tuinvorm doorlopen te hebben, komen de bezoekers terecht in ‘het Kuipke’. Deze iconische indoor wielerpiste is voor de gelegenheid omgetoverd tot het ‘Kuipkebos’. Het betreft een ontwerp van de Gentse designers van Kollektif die door de vijf Vlaamse provincies werd bekroond als winnaar van een ontwerpwedstrijd. Het Kuipkebos speelt in op belangrijke speerpunten van de Vlaamse provincies, zoals ontharding en natuurbeleving. Na afloop verhuizen de bomen naar Het Leen, een provinciaal domein in Lievegem en Eeklo. “Wij zoeken nog peters en meters”, voor het aanplanten van de bomen geeft Toebaert aan.

Kuipkebos’ als onderdeel van Floraliën

Verwachte bezoekersaantallen gehaald

De directeur kijkt na een week Floraliën tevreden terug op de voorbije dagen. “De bezoekers zijn enthousiast en we hebben de kaap van 60.000 bezoekers gehaald. Aanvankelijk hadden we onze twijfels wegens corona, maar dat is gelukkig meegevallen.” Hiermee lijkt ook de doelstelling van 70.000 bezoekers - zeker met moederdag op 8 mei voor de boeg - binnen handbereik en worden de bescheidere verwachtingen deze editie wel ingelost. Het kortere overdekte parcours langs en door stands van 296 deelnemende floristen, bloemisterijen en andere organisaties, valt duidelijke beter in de smaak dan de afmattende tegenhanger van 2016.

Wat betreft Van Hecke: hij kijkt alvast vooruit naar het volgende bloemenevenement. “Ik vertrek vanmiddag met planten naar het Park van Beervelde. Daar vinden dit weekend de traditionele tuindagen plaats. Daar komen ook veel jongere mensen op af. Je kunt er ongedwongen in de tuin zitten genieten van de pracht en praal.”

Oekraïense vluchtelinge toont florale creatie in Gent

Onder de tientallen florale kunstenaars op Floraliën komen we ook de naam van Alona Malafeieva tegen. Malafeieva ontvluchtte na de Russische inval in Oekraïne haar thuisland en trok naar een vriendin in Brugge. Daar kwam zij in de dagen erop een affiche tegen waarin de organisatie van Floraliën vrijwilligers zocht. "Vervolgens heb ik mijn cv opgestuurd en daarna werd ik door Pieter Toebaert gebeld. Toen heeft hij mij voorgesteld om zelf een stand in de richten." Het paviljoen van Malafeieva bevat een bos tegen een donkere achtergrond die crises en depressie moet weergeven. "De tuin is mijn persoonlijke paradijs op aarde. Daar kan ik vrede en geluk vinden", legt de Oekraïense floriste haar ontwerp uit. Zij belichaamt hiermee met haar creatie het thema van deze 36ste editie van het tiendaagse bloemenevenement dat in 2020 opgenomen werd op de lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed in Vlaanderen: "Mijn paradijs, mijn wereldse tuin".

Alona Malafeieva bouwt haar stand op
Tuinontwerp van Alona Malafeieva

Bron: Eigen berichtgeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek