header.home link

Gentse United Petfood blijft op overnamepad

1 december 2022

De Gentse producent van honden- en kattenvoeding United Petfood neemt de fabrieken van Cargill in Polen (Krzepice) en Hongarije (Karcag) over. Dat meldt het bedrijf woensdag in een persbericht. Het is de zoveelste uitbreiding in korte tijd. De groei van United Petfood symboliseert de groeiende behoefte aan kwalitatief voedsel voor ons trouwe viervoeters en andere huisdieren. Voor de productie van huisdiervoeding wordt onder andere een beroep gedaan op reststromen van de vleesindustrie.

Lees meer over:

“Huisdieren worden steeds meer als deel van het gezin gezien waarvoor mensen het beste voeder overhebben en daarnaast wordt er in de maatschappij sowieso steeds meer belang gehecht aan kwalitatieve voeding”, vertelt Elien Van Stichel, secretaris van de Belgische PetFood Associatie (BEPEFA) dat de belangen van de petfoodindustrie vertegenwoordigt. De organisatie telt 14 leden, waarvan drie een productie in België hebben, en vertegenwoordigt daarmee 85 procent van de industrie in ons land. De leden zijn actief in diervoeding voor alle soorten huisdieren zoals de hond, de kat, knaagdieren, vissen en vogels.

Daarnaast is er volgens BEPEFA, dat in 2010 werd opgericht, ook een groeiend aantal huisdieren waarbij corona ook een impact heeft gehad. “Veel mensen hebben in tijden van corona proefondervindelijk ondervonden hoe een huisdier gezelschap, beweging en vriendschap en liefde biedt wanneer direct menselijk contact sterk wordt beperkt”, klinkt het.

In België bezat 57 procent van de gezinnen dit jaar minstens één huisdier. Dat is volgens BEPEFA 5 procent meer dan vorig jaar. Uit een enquête die het in april van dit jaar uitvoerde, bleek ook de liefde van de huisdiereigenaars. Zo gaf 69 procent van de respondenten aan bij zijn huidige voeding te blijven ook al zouden de prijzen stijgen als gevolg van het conflict in Oekraïne.

Bijdrage aan circulaire landbouw

De omzet van de petfoodindustrie nam de voorbije vijf jaar toe met acht procent. De afzet in België van honden- en kattenvoer bedroeg 305.339 ton in 2021. Het voer - natvoer en droogvoer - bestaat voornamelijk uit granen, groenten en vleesproducten. De Europese koepelorganisatie voor petfoodbedrijven, FEDIAF, werkt samen met wetenschappers om nutritionele richtlijnen vast te stellen waar fabrikanten gebruik van kunnen maken om de diervoeding samen te stellen. “De meeste vleesproducten die wij in diervoeding gebruiken, zijn bijproducten uit de menselijke voedselketen. Het gaat om de minder mooie afsnijdsels van het vlees of het orgaanvlees, stukken die mensen gewoonlijk niet eten. Dit betekent ook dat geen enkel dier speciaal voor diervoeding wordt gefokt”, aldus Van Stichel.

Fabrikanten gebruiken gewoonlijk rundvlees, lamsvlees, gevogelte, varkensvlees, vis en wild en selecteren deze op basis van het voedingsprofiel en de verteerbaarheid van de ingrediënten. “Door deze bijproducten in huisdiervoeding te gebruiken, draagt de sector zijn steentje bij om voedselverspilling tegen te gaan, de ecologische voetafdruk van de productie van huisdiervoeding te verminderen en om de inflatie van de voedselprijzen in toom te houden”, aldus de belangenvertegenwoordiger die constateert dat de markt voor petfood niet alleen in België groeit, maar overal in Europa.

De meeste ingrediënten die wij in dierenvoeding gebruiken, zijn bijproducten uit de menselijke voedselketen. Dit betekent dat geen enkel dier speciaal voor diervoeding wordt gefokt

Elien Van Stichel - secretaris van de Belgische PetFood Associatie

United Petfood Group op overnamepad

Dat verklaart ook de overname van de fabrieken in Polen en Hongarije door het Gentse United Petfood. De twee fabrieken zijn gespecialiseerd in de productie van droogvoer voor katten en honden. Cargill blijft eigenaar van zijn merken van honden- en kattenvoer en zal een selectie van zijn huismerken op de markt blijven brengen.

Met de twee extra productievestigingen in Polen en Hongarije beschikt de United Petfood Group nu over 21 fabrieken voor huisdierenvoeding in negen verschillende Europese landen. De overname "past in de strategie van United Petfood om het bedrijf te versterken en te laten groeien", klinkt het. United Petfood deed de voorbije jaren de ene overname na de andere, is actief in ruim 80 landen en boekt een jaarlijkse omzet van ruim 850 miljoen euro.

Bron: Eigen berichtgeving / Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek