nieuws

Gekibbel over gratis vis voor topchefs

nieuws
Eind november vorig jaar introduceerde de Stichting Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO) de nieuwe campagne 'promotie dagverse vis'. Acht topchefs promoten dagverse vis door middel van niet-alledaagse bereidingen en recepten om zo aan te tonen dat ook 'gewone vis' naar een hoger niveau kan getild worden. "Je reinste concurrentievervalsing", stelt Jean-Marie Dedecker (LDD). SVDO-directeur Luc Mellaerts doet de beschuldigingen af als "puur politiek opportunisme".
8 april 2008  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:03
Eind november vorig jaar introduceerde de Stichting Duurzame Visserijontwikkeling (SDVO) de nieuwe campagne 'promotie dagverse vis'. Acht topchefs promoten dagverse vis door middel van niet-alledaagse bereidingen en recepten om zo aan te tonen dat ook 'gewone vis' naar een hoger niveau kan getild worden. "Je reinste concurrentievervalsing", stelt Jean-Marie Dedecker (LDD). "Die chefs krijgen dus zes maanden hun vis gratis van de SDVO. Tussen januari en maart ontvingen zij zo ongeveer twee ton vis en vierhonderd kilogram sint- jakobsschelpen".

Ook Stefaan Buyens, uitbater van de gerenommeerde hostellerie 'Le Fox' in De Panne en voorzitter van de Orde van de 33 meesterkoks, heeft zijn bedenkingen. "Ik geef toe dat ik het oorspronkelijk opzet heel goed vond: het promoten van onbekende dagverse vissoorten. Nu hoor ik echter dat de restaurants in kwestie gratis de klassieke en dure vissoorten krijgen: griet, zeetong, sint-jakobsschelpen, tarbot. Niet bepaald innovatief. Ik vind dat niet correct tegenover andere restaurants".

"Jean-Marie Dedecker kent weeral zijn dossier niet en verdraait alles. Puur politiek opportunisme noem ik het". Algemeen directeur van de SDVO Luc Mellaerts is niet te spreken over de aanval van Dedecker op de promotiecampagne. "De visserij verkeert in crisis, en dankzij dit initiatief krijgen de vissers, die dag in dag uit in harde omstandigheden moeten vechten voor hun brood, eindelijk eens de prijs die ze verdienen voor hun vangst. Daar gaat het toch ook om, niet? Dan kan ik alleen maar zeggen: opdracht volbracht".

"Het moet niet altijd zo zijn dat de reders weinig krijgen om dan te moeten vaststellen dat de prijzen in de winkel veel meer dan het dubbele bedragen", gaat Mellaerts verder. "En dat is nog maar één positief aspect van deze actie. We hebben inderdaad sinds de start al voor 20.000 euro gedistribueerd. Dagverse vis: één dag op zee en de soorten die voor onze kust worden gevangen en geveild in Nieuwpoort. Verser kan dus niet en meteen het duidelijkste bewijs dat je daarvoor niet richting Nederland of Frankrijk moet trekken".

"Deze promotie kadert volledig in de doelstellingen van de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling. En dat is uiteraard het imago van de Belgische kustvisserij versterken. Het feit dat topchefs over gans Vlaanderen bereid zijn om in hun restaurants ongebreideld publiciteit te maken voor onze eigen dagverse producten, kunnen we toch alleen maar toejuichen. Lang nadat deze actie voorbij zal zijn, zullen zowel de vissers, de handelaars als de restaurants hier wel bij varen", besluit een verbolgen Luc Mellaerts.(KS)

Meer informatie: Dagverse vis

Bron: De Standaard

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek