FrieslandCampina gaat over tot forse reorganisatie
Het Nederlandse zuivelbedrijf FrieslandCampina wil jaarlijks 400 tot 500 miljoen euro bezuinigen. Dat wil het bereiken via een fikse reorganisatie, waarbij ook banen zullen sneuvelen. Het bedrijf wil vooral besparen bij ondersteunende functies en zegt dat het geen productielocaties sluit. De coöperatieve is bekend van merken als Campina, Joyvalle, Cécémel en Fristi en heeft ook verschillende sites in België.
Na tegenvallende halfjaarcijfers kondigde het concern deze zomer al aan de kosten te herbekijken. Het zuivelbedrijf zag de nettowinst in de eerste helft van dit jaar met ruim 94 procent dalen tot 8 miljoen euro. De winst werd vooral gedrukt omdat de melkprijs die FrieslandCampina het afgelopen halfjaar betaalde aan melkveehouders veel hoger was dan de sterk gedaalde marktprijzen voor zuivelproducten.
Met de reorganisatie wil het bedrijf inzetten op duurzame groei. Dat is nodig, vindt topman Jan Derck van Karnebeek, om het bedrijf "aantrekkelijk te houden voor de leden-melkveehouders, medewerkers en klanten.". Hoeveel banen precies op de helling staan, is onduidelijk.
FrieslandCampina is één van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld, met ruim 15.000 leden-melkveehouders in België, Nederland en Duitsland. De groep telde vorig jaar 22.715 werknemers wereldwijd, onder wie ongeveer 1.250 in België. De melkreus heeft naast een commerciële zetel in Gent productiesites in Aalter, Bornem en Lummen.
Bron: Eigen berichtgeving