Flandria meest bekende merk voor verse groenten
nieuwsOnder de slogan ‘We hebben allemaal iets met Flandria’ werd in de lente van 2010 een nieuwe Flandria-campagne gelanceerd. Met 37 procent is Flandria veruit het meest gekochte merk. Recent onderzoek toont aan dat de nieuwe Flandria-campagne de meest gekende reclame voor verse groenten blijft en vooral in Wallonië aan bekendheid wint. De campagne wordt in 2011 op hetzelfde élan voortgezet.
De campagne 2010 ‘We hebben allemaal iets met Flandria’ bestond uit een tv-campagne, advertenties en wokacties op de winkelvloer. Naast waarden als kwaliteit, lekker en aantrekkelijk werd een emotionele band met het keurmerk op originele wijze geïllustreerd. Om de promotiecampagnes zo doeltreffend mogelijk te voeren, wordt regelmatig het effect getoetst. Voor Flandria deed het onderzoeksbureau TNS Dimarso in oktober 2010 voor heel België enquêtes. Aan consumenten werd gevraagd naar de bekendheid van de campagne en van het merk Flandria. Er werd ook naar het imago van het keurmerk gepeild.
Voor verse groenten blijft de Flandria-campagne de grootste bekendheid genieten. 40 procent van de ondervraagden herinnert zich een campagne voor Flandria te hebben gezien. De regionale verschillen blijven. In Vlaanderen haalt Flandria een reclamebekendheid van 45 procent, wat nog altijd hoger ligt dan in Wallonië (32%). Toch maakt Wallonië met deze nieuwe campagne duidelijk een inhaalbeweging, terwijl de reclamebekendheid in Vlaanderen lichtjes daalt.
De figuur van de Groenteman en de vrouw met de komkommers op de ogen zijn twee elementen uit de nieuwe campagne die het best bijgebleven zijn. De versheid van Flandria-groenten blijft de boodschap die het meest wordt opgepikt. De campagne slaat goed aan want de consument krijgt meer zin om groenten en fruit op het dagelijkse menu te zetten.
De algemene merkbekendheid van het Flandria-label staat met 73 procent op gelijk niveau met vorig jaar. De spontane bekendheid klimt gestaag en bedraagt nu 44 procent (+2%). De regionale verschillen vertonen een gelijk beeld als voor de reclamecampagne, maar de Waalse consument kent Flandria steeds beter. Het aankoopgedrag van de Belg voor Flandria vertoont geen verandering in 2010. Met 37 procent blijft Flandria veruit het meest gekochte merk.
Het marketing team deelt bijgevolg mee dat de campagne ‘We hebben allemaal iets met Flandria’ wordt voortgezet in 2011. Er komen twee tv-spotjes, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Wokacties in de verkooppunten zullen opnieuw Flandria-groenten als gezond en gemakkelijk te bereiden, promoten. Flandria neemt ook deel aan de Dag van de Klant. Met al deze acties wil Flandria verder bekend geraken als hét kwaliteitslabel voor groenten en fruit, waarbij Flandria het voorkeurmerk van de consument moet worden.
Bron: Flandriamail Professional