Familiebedrijf moet als evenwichtig systeem werken

Familiebedrijven die als een harmonieus systeem werken, kunnen betere bedrijfsresultaten voorleggen dan familiebedrijven die het bedrijfsbelang op de eerste plaats zetten of familiebedrijven die voorrang geven aan de familie. Dat toont een studie aan van het Studiecentrum voor Ondernemerschap van de hogeschool EHSAL en de Katholieke Universiteit Brussel.
5 juni 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:08
Lees meer over:

Familiebedrijven die als een harmonieus systeem werken, kunnen betere bedrijfsresultaten voorleggen dan familiebedrijven die het bedrijfsbelang op de eerste plaats zetten of familiebedrijven die voorrang geven aan de familie. Dat toont een studie aan van het Studiecentrum voor Ondernemerschap van de hogeschool EHSAL en de Katholieke Universiteit Brussel.

Een familiebedrijf is niet de familie aan de ene kant en het bedrijf aan de andere kant, maar een geheel van drie onderdelen: de familie, het bedrijf en de individuele familieleden. Die moeten harmonieus samenwerken als een systeem. Een duurzaam evenwicht tussen de drie onderdelen is de sleutel tot een succesvolle onderneming, zo wordt in een persmededeling over de studie gesteld.

Een familiebedrijf leiden kan op verschillende manieren. Een eerste manier gaat ervan uit dat wat goed is voor het bedrijf, automatisch goed is voor de familie. Volgens professor Johan Lambrecht, de auteur van de studie, dreigt deze benadering van een familiebedrijf een niet-familiebedrijf te maken. Een andere manier steunt op de code-Buysse en komt neer op deugdelijk bestuur van de familie, van het bedrijf en van de eigenaars.

Het is echter onvoldoende dat elk onderdeel afzonderlijk goed functioneert, aldus Lambrecht. De werking van de onderdelen moet ook bijdragen tot het goed functioneren van het familiebedrijf als geheel. De professor geeft acht "smeermiddelen voor een geolied systeem". Zo moeten familiebedrijven vermijden dat één onderdeel te zwaar weegt op een ander. Het bedrijf kan immers te veel last leggen op de familie, of de familie kan te zwaar wegen op het bedrijf.

Voorts is mondelinge communicatie tussen de familieleden, zowel informeel als formeel, heel belangrijk. Ook is het belangrijk de geschiedenis van het familiebedrijf te kennen en te koesteren en moeten de familiale waarden doorsijpelen in het bedrijf, meent Lambrecht.

Het familiebedrijf moet externen durven binnenhalen, bijvoorbeeld in de raad van advies of raad van bestuur, en over een duidelijke strategie beschikken. Een 'chief emotional officer' zou als informeel bindmiddel moeten optreden.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek