nieuws

"Europese voedingssector mist boot nieuw markten"

nieuws
Europese supermarkten en producenten van voedingsmiddelen investeren te weinig in opkomende markten zoals China, Rusland en India. Dat stelt het Nederlandse onderzoeksbureau KPMG op basis van een onderzoek bij 350 bestuurders uit de agrovoedingssector. Concurrenten uit de VS en Azië doen dit beter, waardoor Europese bedrijven de boot dreigen te missen.
15 februari 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17

Europese supermarkten en producenten van voedingsmiddelen investeren te weinig in opkomende markten zoals China, Rusland en India. Dat stelt het Nederlandse onderzoeksbureau KPMG op basis van een onderzoek bij 350 bestuurders uit de agrovoedingssector. Concurrenten uit de VS en Azië doen dit beter, waardoor Europese bedrijven de boot dreigen te missen.

Behalve weinig investeren, ontwikkelen Europese bedrijven slechts weinig producten die speciaal bestemd zijn voor de nieuwe markten. “Meestal worden de producten voor de thuismarkt gewoon een beetje aangepast, door een ander label of een andere verpakking (40 %). Slechts één op drie bedrijven probeert het product opnieuw uit te vinden voor de nieuwe doelgroep”, stelt KPMG in Agriholland.

Wat de Europese bedrijfsleiders lijkt tegen te houden, is de gewoonte om in opkomende landen samen te werken met een lokale partner. Ze vrezen imagoschade als een dergelijke samenwerking misloopt.

Bron: AgriHolland

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek