nieuws

36 miljoen kilo fruit raakt Antwerpse haven niet binnen

nieuws
De staking van de loodsen van Antwerpen zorgt ervoor dat er zo’n 36 miljoen kilo fruit de haven niet binnen geraakt. Hoewel het fruit in koelruimtes van de schepen ligt, blijft het gevaar bestaan dat het bederft. “Als de acties niet gauw stoppen, moeten de schepen uitwijken naar andere havens”, zegt Johan Claes van Belgian New Fruit Wharf.
16 februari 2012  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:17
Lees meer over:

De staking van de loodsen van Antwerpen naar aanleiding van de aangekondigde pensioenhervorming zorgt ervoor dat er zo’n 36 miljoen kilo fruit de haven niet binnen geraakt. Hoewel het fruit in koelruimtes van de schepen ligt, blijft het gevaar bestaan dat het bederft. “Als de acties niet gauw stoppen, moeten de schepen uitwijken naar andere havens”, zegt Johan Claes van Belgian New Fruit Wharf.

Zes vrachtschepen met koelruimtes aan boord liggen voor de haven van Antwerpen te wachten om te worden binnengeloodst naar de terminal van Belgian New Fruit Wharf, het fruitfiliaal van de groep Sea-Invest. Daar moet het fruit gelost worden, waarna het via een uitgekiend distributiesysteem verdeeld wordt naar winkels en supermarkten in Noord- en West-Europa. Maar sinds de staking van de loodsen maandag startte, werd geen enkel schip meer gelost.

Doordat de schepen gekoeld zijn, is er niet meteen een probleem met de versheid van de producten, maar volgens Johan Claes mag de staking niet meer te lang duren. “We kunnen niet blijven wachten. Als de staking niet stopt, wijken we uit naar andere havens zoals Vlissingen, Rotterdam of Bremerhaven.” Om die reden verwacht hij dat de consument ook niets zal merken van de staking. “De winkels kunnen dan vanuit de andere Europese havens worden bevoorraad”, klinkt het.

Toch vindt Claes de staking een zeer slechte zaak voor de haven van Antwerpen. “Als die schepen verplicht worden om uit te wijken naar andere havens, dan zou het wel eens kunnen dat ze Antwerpen definitief laten links liggen. Heel wat bedrijven hebben hun buik vol van de onbetrouwbare Antwerpse haven waar al drie keer actie werd gevoerd in twee maanden tijd. Ik denk niet dat de stakende loodsen beseffen dat ze met de job van duizenden havenmensen spelen”, stelt hij.

Donderdag heeft rederij MSC, de belangrijkste klant van de Antwerpse haven, nog beslist om zijn schepen af te leiden naar andere havens, en zijn toekomstige investeringspolitiek in Vlaanderen te herbekijken. Daarop drong Marc Van Peel, voorzitter van het Havenbedrijf en Antwerps schepen van de haven, bij de Vlaamse overheid aan om te onderzoeken hoe de dienstverlening alsnog gegarandeerd kan worden. “MSC is immers niet de enige rederij die nu strategische beslissingen neemt”, klinkt het. Het Vlaamse Parlement riep even later unaniem op tot een snelle stopzetting van de loodsenstaking.

Bron: Het Laatste Nieuws

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek