nieuws

EU-leiders bespreken financiering klimaatmaatregelen

nieuws
Op het Brusselse Albertinaplein zijn woensdag honderden miniatuurtenten voor klimaatvluchtelingen opgesteld. Met die actie wil Oxfam de Europese leiders aan de vooravond van een top in Brussel aansporen om voldoende geld te voorzien voor de bestrijding van klimaatverandering in de derde wereld.
28 oktober 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:09

Op het Brusselse Albertinaplein zijn woensdag honderden miniatuurtenten voor klimaatvluchtelingen opgesteld. Met die actie wil Oxfam de Europese leiders aan de vooravond van een top in Brussel aansporen om voldoende geld te voorzien voor de bestrijding van klimaatverandering in de derde wereld.

Oxfam eist dat de Europese leiders tegen 2020 jaarlijks 35 miljard euro vrijmaken om de ontwikkelingslanden te helpen de gevolgen van de opwarming van de aarde aan te pakken. Anders dreigt Europa volgens de organisatie overspoeld te worden door klimaatvluchtelingen. Oxfam beklemtoont dat de bedragen niet uit de budgetten voor officiële ontwikkelingssamenwerking gehaald mogen worden. "De Europese Unie mag de arme landen niet dwingen om te kiezen tussen de bouw van dijken en de bouw van scholen".

De Europese Commissie wil dat de lidstaten tegen 2020 jaarlijks tussen twee en vijftien miljard euro betalen. "De ministers Reynders en Magnette zeggen dat ze het voorstel eerder aan de lage kant vinden. Dat is op papier een goed standpunt, maar dat wordt op het Europese niveau niet altijd luid en duidelijk verdedigd. Ik hoop dat Van Rompuy donderdag premier zal zijn, en niet zozeer lid van CD&V", zei kamerlid Tinne Van der Straeten (Groen!) eerder deze week.

Volgens de voorstellen moet België tussen 200 miljoen en één miljard euro, zo'n 0,1 procent van het bbp, ophoesten. "Kom mij niet vertellen dat er crisis is. Dat zijn bedragen die financierbaar zijn voor België", aldus Van der Straeten. Ze hoopt dat de federale regering ook de daad bij het woord voegt en een klimaatwet met reductiedoelstellingen oplegt. Groen! is vooral ontstemd over stellingnames van Vlaams minister van Milieu Joke Schauvlieghe (CD&V). "Op Vlaams niveau is er helemaal geen ambitie", oppert Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum.

Vlaanderen stond allerminst op de rem tijdens de onderhandelingen over het EU-standpunt op de klimaattop in Kopenhagen, reageert Schauvliege. Op 21 oktober legden de Europese ministers voor Leefmilieu het basismandaat van de Europese onderhandelaars vast. Ze baseerden zich daarbij ondermeer op een eerder onderhandeld akkoord, waarin uitgegaan wordt van 2020 als belangrijk kantelmoment inzake blijvende gevolgen van klimaatsverandering. Recentere studies gaan echter uit van een vroegere datum, namelijk 2015.

Binnen de Belgische delegatie was hierover onenigheid ontstaan. Zo wilden Brussel en Wallonië de tekst opnieuw openbreken om de gegevens te actualiseren, terwijl Vlaanderen dat liever niet deed. Volgens Schauvliege heeft dat echter niets te maken met een gebrek aan ambitie. "Ook wij onderschrijven volledig de stelling dat het tipping point hier op 2015 ligt. Maar vanuit diplomatiek oogpunt is het helemaal niet verstandig om nu nog aan die oude teksten te gaan sleutelen. Zo kan immers alles weer op de helling gezet worden", zegt ze.

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek