Diepvriesgroentebedrijven starten met spoortransport
nieuwsPinguinLutosa, D’Arta en Agristo, drie grote West-Vlaamse diepvriesgroenteproducenten, gaan hun producten voortaan via het spoor vervoeren naar Italië. Daardoor moeten 1.200 vrachtwagens per jaar minder over de weg. “Winst voor milieu en verkeer”, klinkt het. Maar ook de bedrijven varen er wel bij: de transportkost via het spoor ligt vijf procent lager dan over de weg.
Sinds begin dit jaar rollen 20.000 ton diepgevroren groenten en aardappelen over het spoor richting Milaan. Drie grote diepvriesgroenteproducenten sloten daarvoor een alliantie: PinguinLutosa, D’Arta en Agristo. Binnenkort komen daar wellicht roomijsproducent Ysco, diepvriesgroenteproducent Horafrost en aardappelverwerker Mydibel bij. Daardoor kan het volume oplopen tot 30.000 ton. Via de sectorfederatie komt er ook een oproep naar andere diepvriesbedrijven om zich hierbij aan te sluiten.
Het transport via het spoor verloopt via de goederentreinen van European Container Services (ECS). “Dit bedrijf had nog capaciteit vrij op zijn treinen richting Milaan. Het bedrijf beschikt over 150 diepvriescontainers die met een dieselgenerator gekoeld worden”, legt Alexander Demon, projectleider bij de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij van West-Vlaanderen, uit. Elke dag, behalve op zondag, vertrekken er drie treinen van Zeebrugge naar Milaan. ECS haalt zelf de containers op bij de Belgische diepvriesgroenteproducenten en verdeelt ze nadien ook in een straal van 200 kilometer rond Milaan.
De prijs van het vervoer via het spoor ligt vijf procent lager dan over de weg. Dat komt onder meer omdat eenzelfde container op een trein tien procent zwaarder mag geladen zijn. Bovendien heeft een diepvriescontainer bij ECS een vaste prijs voor heel 2012. Dat zorgt niet alleen voor een grotere stabiliteit, maar het betekent ook dat sommige verborgen kosten wegvallen. “Normaal gezien bellen producenten voor elke lading met transporteurs om de laagste prijs te bedingen. Dat hoeft nu niet meer”, legt Demon uit. Ook files worden via het spoor vermeden. Een ander belangrijk voordeel is dat de temperatuur in de ECS-containers continu te monitoren is.
Alexander Demon van POM West-Vlaanderen erkent dat het nog niet gaat om grote volumes. In totaal produceert de West-Vlaamse diepvriesindustrie jaarlijks zowat 900.000 ton verwerkte groenten. Daarbij komt er nog 1,5 miljoen ton aardappelen die PinguinLutosa, Agristo en Mydibel elk jaar produceren. “Maar het is een eerste stap in de goede richting. Wat we nu gedaan hebben voor Noord-Italië, zullen we ook trachten te doen voor andere delen van Europa”, klinkt het.
Uit de logistieke stromen van West-Vlaanderen blijkt dat het zou kunnen gaan om nog eens 150.000 ton naar Zuid-Duitsland en het Ruhrgebied, 150.000 ton naar Zuid-Frankrijk en 70.000 ton naar Noord-Spanje. “Het mooie aan dit project is dat West-Vlaamse bedrijven die in dezelfde sector actief zijn en soms zelfs rechtstreekse concurrenten zijn, gaan samenwerken om zo de kosten te drukken”, zegt Demon. Hij hoopt dat andere diepvriesgroentebedrijven zich gaan aansluiten. “We willen ook voor andere sectoren zoals de textiel- en kunststofindustrie, deze oefening maken.”
Bron: De Tijd