Delhaize bant 50 producten van Unilever

Na de jaarlijkse onderhandelingen met haar leveranciers heeft Delhaize beslist om de producten van Unilever uit de winkelrekken te halen. Het gaat om een nooit eerder geziene machtsstrijd in ons land tussen een supermarktketen en een voedingsconcern. Bij Delhaize wilde men bevestigen noch ontkennen dat de dialoog tussen beide partijen dinsdagavond heropgestart werd. "Delhaize blijft openstaan voor dialoog. We hopen dat er zo snel mogelijk een oplossing uit de bus komt", luidt het.
10 februari 2009  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:07

Na de jaarlijkse onderhandelingen met haar leveranciers heeft Delhaize beslist om de producten van Unilever uit de winkelrekken te halen. Het gaat om een nooit eerder geziene machtsstrijd in ons land tussen een supermarktketen en een voedingsconcern. 

"De maatregelen die Unilever aan Delhaize voorstelt, komen overeen met een globale prijsstijging van 30 procent voor Unilever-producten. Unilever heeft een commerciële positie ingenomen die onaanvaardbaar is en uiteindelijk slecht is voor onze klanten", luidt het bij Delhaize. Volgens de winkelketen eist Unilever dat Delhaize een volledig assortiment handhaaft zonder dit te kunnen aanpassen in functie van de noden en vraag van consumenten.

 "Unilever verbindt haar populaire aan haar minder populaire merken en speelt daarbij haar dominante positie in een aantal sleutelcategorieën uit om Delhaize te dwingen om producten voor te stellen en aan te houden die minder succes boeken bij de klanten", zo luidt het. Omdat Delhaize niet aanvaardt dat men haar een assortiment oplegt dat bestaat uit minder populaire producten, straft Unilever de distributeur enerzijds door haar commerciële voorwaarden eenzijdig in te trekken en anderzijds door Delhaize hogere prijzen op te leggen voor 2009, luidt het voorts.

"Deze twee maatregelen van Unilever komen overeen met een globale prijsstijging van 30 pct voor Delhaize voor Unilever-producten". Delhaize zegt dat het de prijs daarvoor niet wil afschuiven op consumenten. "De klant staat altijd centraal in onze beslissingen. Het is dus ondenkbaar dat we hem een hogere prijs doen betalen voor hetzelfde product", dixit Hans Michiels van Delhaize België. "We kunnen dus niet anders dan de verkoop van 250 producten van Unilever voorlopig stop te zetten totdat we een bevredigend akkoord voor 2009 bereikt hebben".

Delhaize wilde bevestigen noch ontkennen dat er dinsdagavond nog onderhandelingen werden heropgestart tussen de winkelketen en Unilever. "De gesprekken blijven continu lopen", aldus Delhaize-woordvoerster Liesbeth Rogiers. "Delhaize blijft openstaan voor dialoog. We hopen dat er zo snel mogelijk een oplossing uit de bus komt".

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek