#CoronaCreativiteit: Aan huis leveren zit in de lift

Nu verschillende verkoopkanalen on hold gezet worden door de coronacrisis, zoeken landbouwers andere manier om hun merchandise aan de man te brengen. Zo is de levering aan huis in opmars. Groenten uit Leest of melk uit het Waalse Deux-Acren, het wordt tegenwoordig tot aan de dorpel bezorgd.
26 maart 2020  – Laatst bijgewerkt om 17 november 2020 9:20
Lees meer over:

Kevin Wanzeele is afkomstig uit Geraardsbergen en woont ondertussen in Deux-Acren in Wallonië. Ook al verloor hij enkele klanten, bijvoorbeeld uit de horeca of scholen, krijgt hij er dagelijks ook nieuwe bij. Met zijn bestelwagen gaat hij iedere dag op ronde en brengt melk, yoghurt, dranken, boter, eieren en andere voeding aan huis.

 

Hij levert in onder andere Geraardsbergen, Lierde, Ninove, Haaltert en Gooik en noemt zichzelf de fluitende melkboer. “Ook in coronatijden blijf ik mijn klanten met de glimlach bedienen”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad. De financiële impact van de coronacrisis probeert hij met extra thuisleveringen op te vangen. En die vraag is in stijgende lijn, met tot 10 nieuwe klanten per dag.

 

“Die ontdekken dat het een uitstekende zaak is als ze aan huis bediend worden nu er allerlei restricties worden opgelegd. De tijd dat huisvrouwen in peignoir de lege melkflessen aan de voordeur zetten, is wel voorbij. Dat heeft plaatsgemaakt voor thuisbediening waarbij een ruim assortiment aan huis wordt geleverd, tot in de bergruimte als dat gevraagd wordt.”

 

Ook Jeff Peeters van landbouwbedrijf Vers en Gezond uit Leest, bij Mechelen, heeft de bestellingen van groentepakketten aan huis zien verdrievoudigen sinds de crisis. “Door de grote drukte moeten wij onze webshop geregeld uitschakelen”, vertelt hij.

 

Het familiebedrijf startte 6 jaar geleden met thuislevering over heel Vlaanderen. Deze manier van kleinschalige landbouw laat hen toe om makkelijker in te spelen op de weersomstandigheden. Ze oogsten het hele jaar door een 50-tal soorten kruiden en groenten, die ze op 4 hectare telen. “Hier trekken we op het veld nog met de hand spinazie”, zegt Jeff, die met zijn 28 jaar de jongste telg is in het bedrijf.

 

Vers en Gezond heeft met de coronacrisis extra veiligheidsmaatregelen getroffen. “Dat was even aanpassen”, vertelt Jeff. “Een groot deel van de mensen, veelal jonge gezinnen, is al jaren klant en werd aan de deur begroet met een handdruk. Dat doen we niet meer. We zijn ook altijd zeer behulpzaam. Zo brachten wij bij oudere klanten het pakket binnen in de keuken. Wij moeten deze service nu beperken en schuiven het pakket in de gang, helaas. De meeste klanten hebben het ondertussen al begrepen. Zij zetten de lege doos voor de deur klaar, wij verwisselen deze met de volle doos. Nadat de doos geplaatst is, geven wij de klant een belletje. Een babbel, waarbij de nodige afstand wordt gerespecteerd, kan zeker nog, maar we houden het zo kort mogelijk om elk risico te vermijden.”

 

Ze kloppen lange dagen en de zaken draaien goed. Toch hoopt Jeff dat de situatie zich snel weer normaliseert. “Als ondernemer zou ik niet mogen klagen. Maar ik wil gerust terug naar de tijd voor corona. Ik hoop dat ze die sluipmoordenaar snel te pakken krijgen. Dan kan ik eindelijk weer rustig slapen. Begin september hebben we op ons bedrijf de jaarlijkse 'klantendag' met rondleidingen. Ik vrees dat die in het water zal vallen.”

Bron: Het Nieuwsblad / Gazet van Antwerpen

Beeld: Vers en Gezond

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek