nieuws

Copa-Cogeca vraagt GLB-steun voor schapenhouderij

nieuws
Europa produceert steeds minder schapenvlees en ook wereldwijd staat de productie op een laag pitje. Daarom pleit de Europese landbouwkoepel Copa-Cogeca voor maatregelen in het hervormd gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) die de schapenhouderij een nieuw élan kunnen geven.
24 mei 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:15
Lees meer over:

Europa produceert steeds minder schapenvlees en ook wereldwijd staat de productie op een laag pitje. Daarom pleit Copa-Cogeca voor maatregelen in het hervormd gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) die de schapenhouderij een nieuw élan kunnen geven. "Schapenhouderij stimuleert de economie van plattelandsregio's en helpt biodiversiteit bewaren", argumenteert secretaris-generaal Pekka Pesonen.

De Europese landbouwkoepel noemt de huidige marktprijs voor schapenvlees relatief goed en ziet ook toekomstige prijsverwachtingen positief in. "Schapenhouders hebben hun productiekosten echter bijzonder snel zien stijgen", zegt Emmanuel Coste. Hij meent dat de EU er alle belang bij heeft om zelf in voldoende schapenvlees voor zijn burgers te voorzien aangezien ook elders in de wereld minder schapenvlees geproduceerd wordt.

De Europese landbouwkoepel zal er bij de Europese Commissie op aandringen dat het hervormde GLB de productie en consumptie van schapenvlees aanmoedigt en jonge landbouwers motiveert om de stap naar schapenhouderij te wagen. "Promotie is alleszins nodig om de consumptie van dit kwaliteitsproduct aan te wakkeren", meent Pekka Pesonen.

In Vlaanderen is schapenhouderij een kleinschalige sector omdat het moeilijk is om een bedrijf met enkel schapen rendabel uit te baten. Uit de landbouwtelling op 15 mei van de FOD Economie blijkt dat er bij ons 72.847 schapen zijn op 2.073 bedrijven.

Volgens een onderzoek uit 2010 van GfK Panelservices Benelux, in opdracht van VLAM, bedroeg het thuisverbruik van schapen- en lamsvlees in België 0,94 kg per inwoner. In het totale thuisverbruik van vlees neemt schapen- en lamsvlees drie procent in volume en 4,4 procent in besteding in. Lamsvlees van bij ons wordt gepromoot met het VLAM-keurmerk 'Pastorale'.

Bron: eigen verslaggeving/Boer&Tuinder

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek