Coöperatieve Faircoop bestaat tien jaar

Faircoop ontstond als een rechtstreeks gevolg van de melkcrisis in 2009. De coöperatie verenigt melkveehouders uit Vlaanderen en Wallonië zodat zij hun melk tegen een eerlijke prijs op de markt kunnen brengen. Van elke liter melk die verkocht wordt onder de naam Fairebel gaat een eerlijk inkomen in de kas van Faircoop. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie. “Tien jaar later is de crisis er nog steeds, maar de doelstelling van Fairebel is behaald”, klinkt het. “Een breed gamma van melk, boter, roomijs en kazen wordt steeds populairder in België.”
16 oktober 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:52

Faircoop ontstond als een rechtstreeks gevolg van de melkcrisis in 2009. De coöperatie verenigt melkveehouders uit Vlaanderen en Wallonië zodat zij hun melk tegen een eerlijke prijs op de markt kunnen brengen. Van elke liter melk die verkocht wordt onder de naam Fairebel gaat een eerlijk inkomen in de kas van Faircoop. Het ingezamelde bedrag wordt vervolgens elk jaar eerlijk herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie. “Tien jaar later is de crisis er nog steeds, maar de doelstelling van Fairebel is behaald”, klinkt het. “Een breed gamma van melk, boter, roomijs en kazen wordt steeds populairder in België.”

Ten gevolge van de melkcrisis in 2009 lanceerden verschillende Belgische landbouwers hun eigen label: Fairebel. “Fairebel is een nieuw, solidair en ‘eerlijk’ merk dat de landbouwers voortaan in staat stelt een fatsoenlijk inkomen voor een deel van hun werk te krijgen”, klonk het toen. En tien jaar na het opstarten van het merk, kunnen de oprichters terugblikken op een succesvolle periode. “De cijfers spreken voor zich”, zegt Hendrik Van den Haute, Fairebel-verantwoordelijke Vlaanderen. “In tien jaar tijd is er meer dan 60 miljoen liter eerlijke melk van het merk Fairebel verkocht, 500 boeren uit heel België doen mee aan dit avontuur en 1.500 consumenten zijn zelfs coöperanten geworden. Een indrukwekkend record.”

Voor Fairebel stopt de strijd voor een eerlijke prijs niet aan de grenzen van Europa. “Deze strijd moet overal ter wereld en met name in Afrika worden gevoerd”, klinkt het. Ter gelegenheid van haar tiende verjaardag organiseerde Faircoop op 12 oktober het eerste Europees en Afrikaans lokaal Fair Trade Melkcongres in Libramont. “Daar hebben we de ‘gouden Faironika’ uitgereikt, een symbool van de strijd van de melkveehouders voor een eerlijke melkprijs.”

De prijs ging naar de voormalige federale minister van Landbouw, Willy Borsus. “Mede dankzij hem konden de Belgische melkproducenten via hun lidmaatschap bij Faircoop een eerlijke prijs en een eerlijke vergoeding krijgen”, laat Faircoop weten. Vielen ook in de prijzen: melkproducenten Herman Vissers uit België en AdamaIbrahim Diallouit uit Burkina Faso en Agricall, een organisatie die al jaren landbouwers en hun gezinnen ondersteunt. 

Beeld: Faircoop

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek