Coöperatie Hoogstraten ziet omzet met 20% stijgen en klokt af op 363 miljoen euro
nieuwsDe groente- en fruitveiling van Hoogstraten heeft een sterke omzetgroei geboekt in 2024. Uit de jaarresultaten van de coöperatie blijkt dat de omzet met ruim 20 procent gestegen is naar 363 miljoen euro, een significante toename ten opzichte van de 301 miljoen euro in 2023.
De groei werd gerealiseerd ondanks uitdagende marktomstandigheden, zoals stijgende productiekosten en een wisselend teeltseizoen. Het volume van 32 miljoen kilogram aardbeien lag 11 procent hoger dan het voorgaande jaar. Een overwegend sterke vraagmarkt leidde tot een correcte prijsvorming, maar deze moet genuanceerd worden in de context van de gestegen productiekosten en de variatie in opbrengsten van verschillende teeltsystemen en variëteiten.
Na de zware impact van de energiecrisis in 2023, waarbij de volumes tomaten uit belichte teelten drastisch daalden, begon 2024 met een flinke toename in productie. Terwijl het areaal voor standaardtomaten vrijwel stabiel bleef, lag de groei vooral in specials trostomaten. Zo heeft Coöperatie Hoogstraten in 2024 net geen 110 miljoen kilogram tomaten verkocht (+13,8% ten opzichte van 2023). Het groeiende tomatenareaal in heel Europa, gecombineerd met een dalende consumptie, leidde tot een overaanbod waardoor de prijsvorming gedurende een hele periode flink onder druk stond.

Andere producten, zoals paprika's en komkommers, kenden wisselende resultaten. Het paprikavolume daalde met 6 miljoen kilogram door herstructureringen in het areaal en kwam uit op 23 miljoen kilogram. Ook komkommers noteerden een volumedaling van 35 procent door onder meer een terugschakeling naar tomaat. Toch leidde een sterke vraag op de Europese markt tot een prijsstijging van meer dan 50 procent voor komkommers, met een middenprijs van 0,44 euro per stuk. Zo goed als alle andere Hoogstratenproducten, zoals zachtfruit en kersen, hebben een behoorlijk seizoen achter de rug, meldt de coöperatie.
Strategie gericht op duurzaamheid en innovatie
Naast de positieve financiële resultaten zette Coöperatie Hoogstraten ook in op digitalisering, kennisdeling en duurzaamheid. “Deze speerpunten blijven de kern vormen van de strategie om verder te groeien in een dynamische markt. Het Hoogstraten-merk behoudt zijn sterke positie als Europese referentie voor aardbeien en vruchtgroenten”, aldus Hans Vanderhallen, algemeen directeur van de coöperatie. Hij benadrukt ook het belang van samenwerking en innovatie: “Samen met onze telers bouwen we aan een sterke en duurzame toekomst. Onze focus op vakmanschap en rendabiliteit is essentieel om uitdagingen zoals klimaatverandering en stijgende kosten het hoofd te bieden.”
In 2025, uitgeroepen door de VN tot het Internationaal Jaar van de Coöperatie, wil Coöperatie Hoogstraten haar rol als betrouwbare partner voor telers en klanten verder versterken. Met 90 jaar ervaring blijft de organisatie inspelen op veranderingen in de sector, waarbij innovatie en vakmanschap centraal staan.
