Coöperatie Hoogstraten en Danone brengen lokale yoghurt op de markt
nieuwsCoöperatie Hoogstraten heeft de traditie om de start van het aardbeienseizoen op een plechtige manier te vieren. “Door de coronamaatregelen werd het startschot deze keer digitaal gegeven, maar daarom was het niet minder feestelijk”, legt Hans Vanderhallen, directeur van de veiling, uit. Bovendien pakte Coöperatie Hoogstraten met een nieuwe samenwerking uit. Voortaan brengt Danone yoghurt op de markt gemaakt van lokale melk en Hoogstraatse aardbeien.
Jaarlijks verkoopt Coöperatie Hoogstraten zo’n 32 miljoen kilo aardbeien, maar de verkoop van het eerste kistje met aardbeien van het nieuwe seizoen, is telkens weer een feestelijke bedoening. Traditioneel wordt de opbrengst van de verkoop van deze primeuraardbeien geschonken aan het goede doel. Dit jaar gaat er 8.000 euro naar Het GielsBos, zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking en hun familie. Het gaat om 4.000 euro van de verkoop van de aardbeien en eenzelfde bedrag dat de telers er via de veiling op eigen houtje bijleggen.
QR-code verkleint kloof tussen producent en consument
Om de kloof tussen de teler en de consument te verkleinen, lanceerde Coöperatie Hoogstraten vorig jaar een nieuwe verpakking voor de aardbeien. “We kozen voor kartonnen bakjes met een frisse, moderne en duurzame uitstraling”, legt Vanderhallen uit. “Uniek is de QR-code die op elke bakje staat. Door die te scannen met de smartphone komt de consument op onze website terecht waar hij rechtstreeks in contact kan komen met de teler van de gekochte aardbeien. Vorig jaar hebben ongeveer 40.000 consumenten uit verschillende landen deze code gescand.”
Dit jaar kan de veiling een nieuwe samenwerking aankondigen. Zuivelverwerker Danone, met een productiesite in het Vlaams-Brabantse Rotselaar, was op zoek naar lokaal fruit om een volledig lokaal geproduceerde yoghurt op de markt te brengen. De yoghurt op basis van melk van lokale melkveehouders en aardbeien uit Hoogstraten krijgt de naam ‘Danone Fruit Van Hier’. “Onder de vorm van cobranding is het product nu terug te vinden in het winkelrek”, zegt Vanderhallen.
Vooruitblik
Tegelijk is de seizoenstart ook een gelegenheid om vooruit te blikken. “Samen met ons personeel en onze klanten willen we dit jaar verder vorm geven aan onze vijf kernwaarden: betrokkenheid, verbinding, horizon, groeien en integriteit”, aldus de directeur. “Mooie voorbeelden in dat kader zijn de omschakeling naar kartonnen aardbeibakjes en de nieuwe digitale assistent Care4Growing die we ter beschikking stellen aan onze 223 telers.”
Tot slot wijst Vanderhallen er ook op dat Coöperatie Hoogstraten meer is dan enkel aardbeien. “Wij zijn trendsetter bij het jaarrond telen van de allerlekkerste tomaten met een zeer ruim assortiment en vanaf maart zijn er paprika’s en komkommers. Tegen de zomer aan zijn de kersen en de talrijke bessen oogstrijp: blauwe bessen, frambozen, braambessen en kiwibessen.”

Bron: Eigen verslaggeving