Care4Growing: virtuele assistent voor elke tuinbouwer
Drie producentenorganisaties: BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en REO Veiling, willen volop inzetten op digitalisering. “We dachten daarom een hoogwaardig en toekomstgericht IT-project uit: Care4Growing”, klinkt het. “Een ‘virtuele assistent’ op het veld, die bestaande en nieuwe dienstverlening combineert en een proactieve ondersteuning biedt doorheen het hele teeltproces bij ruim 3.000 producenten.”
Digitalisering is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook in de land- en tuinbouw bestaan er heel wat initiatieven rond digitalisering, zowel bij de productie als bij de consumptie van groenten en fruit. Ook producentenorganisaties BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en REO Veiling willen volop inzetten op digitalisering. Die ambitie krijgt nu vorm: Care4Growing, daarmee zal iedere teler beschikken over een mobiel hulpmiddel dat hem ondersteunt bij zijn dagelijkse taken. “Het zal de hele sector transformeren”, klinkt het bij de drie initiatiefnemers.
“Care4Growing is in de eerste plaats den ‘virtuele assistent’ op het veld, die bestaande en nieuwe dienstverlening combineert en een proactieve ondersteuning biedt doorheen het hele teeltproces”, klinkt het. “Maar dat is pas het begin, want binnenkort zullen ook andere partners uit de land- en tuinbouwsector kunnen aansluiten op dit platform. Zo zal Care4Growing een heus ‘digitaal ecosysteem’ uitbouwen rond de teler en de dienstverlening verder uitbreiden met nieuwe functionaliteiten ten dienste van de teler en zijn partners. Een unieke samenwerking die de werking in de hele sector ingrijpend zal veranderen.”
Care4Growing zal uiteindelijk meer dan 100 functionaliteiten bieden, concrete oplossingen ten dienste van de producent én zijn partners. “Gaandeweg worden er steeds meer handige functionaliteiten toegevoegd aan de applicatie, die zo zal uitgroeien tot een veelzijdige tool met heel wat informatie en diensten voor onze telers.” Ook na de lancering zullen dus nieuwe functionaliteiten worden ontwikkeld en aan het digitale platform worden toegevoegd. “Het platform is ook zo gebouwd dat nieuwe technologieën, zoals artificiële intelligentie en chatbots, kunnen worden ingezet”, klinkt het bij de ontwikkelaars.
Het is de bedoeling om elke teler te helpen zijn bedrijfseigen informatie te beheren en hem een 360°-overzicht te geven van zijn teelten. “Het beheren van volledige en kwaliteitsvolle informatie zal tevens de basis vormen in het streven naar een nóg betere kwaliteit en optimale vermarkting van onze producten”, klinkt het bij de producentenorganisaties. “Via deze veelzijdige digitale omgeving wordt een expert community opgebouwd, om nog beter een antwoord te kunnen bieden op marktvragen en met vertrouwen de toekomst in te stappen.”
Bron: Eigen verslaggeving