nieuws

Britten eten liever 'vleesvrij' dan 'vegetarisch'

nieuws
Vegetarische gerechten verkopen beter als ‘vleesvrij’ op de verpakking staat en de producten niet in een afzonderlijke afdeling liggen.
17 januari 2011  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:14

De verkoop van vegetarische gerechten in Britse supermarkten is gestegen sinds het begrip ‘vleesvrij’ op de verpakking prijkt en de gerechten niet meer in afzonderlijke rekken staan. “Britse consumenten willen immers wel vleesvrij eten omdat ze het gezond vinden, maar schrikken af door de verouderde term ‘vegetarisch’ en willen niet in een afzonderlijke vegetarische afdeling winkelen”, meldt The Sunday Telegraph.

Het vegetarische voedingsassortiment is al enige tijd veel uitgebreider dan de traditionele groenteburger. Toch bleven Britse winkeliers kampen met de negatieve associaties die het verouderde begrip ‘vegetarisch’ bij hun klanten oproept. Daarom zijn verschillende supermarkten van verkoopstrategie veranderd. De term ‘vegetarisch’ op de verpakking werd vervangen door ‘vleesvrij’ en de producten worden niet meer in afzonderlijke rekken geplaatst.

Volgens Marks & Spencer zou de term ‘vleesvrij’ de gezondheidsbewuste consument immers meer aanspreken. Dat meldt de Britse krant The Sunday Telegraph. Bovendien hebben de producten meer succes tussen gewone vleesproducten, “omdat niet strikt vegetarische consumenten liever niet in een afzonderlijke vegetarische afdeling winkelen”, stelt Lesley Anderson van Marks & Spencer.

Onderzoekers van het Britse onderzoeksbureau Mintel zeggen dat tot zestig procent van de consumenten vleesvrij wil eten. “Omdat zij het voedsel gezonder en lichter vinden en het er naar hun mening lekkerder uitziet”, adus Kiti Soininen van Mintel. “Ethische argumenten zoals dierenwelzijn wegen veel minder door in deze beslissing dan gezondheidsaspecten.”

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek