Brits warenhuis koppelt melkprijs aan dierenwelzijn

Het Britse warenhuis en voedingsbedrijf Marks & Spencer (M&S) wil de melkprijs koppelen aan het welzijn en de gezondheid van de dieren. Zowel de prijs aan de boer als de prijs voor de consument zal op die manier bepaald worden. Een onafhankelijk bureau wordt ingeschakeld om audits uit te voeren op de landbouwbedrijven.
28 april 2010  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:11
Lees meer over:

Het Britse warenhuis en voedingsbedrijf Marks & Spencer (M&S) wil de melkprijs koppelen aan het welzijn en de gezondheid van de dieren. Zowel de prijs die betaald wordt aan de boer als de prijs die de consument moet betalen in de winkel, zal op die manier bepaald worden. Marks & Spencer schakelt daarbij een onafhankelijk bureau in om audits uit te voeren op de landbouwbedrijven.

”Elk bedrijf dat verse melk levert aan M&S wordt bezocht door deskundigen. We hebben ook een aantal discussiebijeenkomsten gehouden met alle boeren om er voor te zorgen dat ze het eens zijn met deze regeling”, aldus een woordvoerder van M&S. In overleg met de consultants is een formule opgesteld om factoren rond welzijn en gezondheid in de melkprijs te calculeren.

Marks & Spencer is daarmee één van de grote Britse winkelketens die de banden met ’hun’ melkveehouders verder aantrekken. Tesco, Asda en Sainsbury’s werken op dezelfde manier intensief samen met een melkveehouderspool. Onlangs heeft Asda haar pool ingekrompen maar de premie voor de overblijvende veehouders wel verhoogd.

Bron: Agrarisch Dagblad

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek